De website Dronterland

Gisterochtend is, tijdens de goed bezochte en leuke open dag van de gemeente, de nieuwe website dronterland.nl gelanceerd. Een persoonlijk hobby-matig speeltje van burgemeester De Jonge. Namens GroenLinks heb ik me intern behoorlijk verzet tegen deze nieuwe website. Maar wetende dat er geen politieke steun voor bestaat heeft de burgemeester het de raad dus ook niet voorgelegd.

Laat ik beginnen met de opmerking dat ik het een mooie website vind en waardering heb voor de medewerker van communicatie die deze site in elkaar heeft gezet. Ere wie ere toekomt. Maar dan houdt het verder ook wel op.

Begin dit jaar opende burgemeester De Jonge het debat of de gemeente Dronten niet een andere naam zou moeten krijgen, want hij bemerkte verwarring tussen de plaats Dronten en de gemeente Dronten. Verder had niemand daar ooit last van gehad, maar het bleek een probleem dat dringend een oplossing behoefde; aldus de burgemeester. Hoewel het probleem zich in Groningen, Utrecht, Brielle of Veere niet voordoet vroeg de Dronter situatie kennelijk om daadkracht.

Maar de raad was, enkele dagen later, glashelder toen de heer Bleeker van het CDA de woorden uitsprak: “wij adviseren u niet te veel geld uit te geven aan dit idee”. Daarmee uitdrukking gevende aan het ongenoegen in de gemeenteraad. Niemand had daar iets aan toe te voegen.

Het plan verdween van tafel, de gemeente Dronten blijft gemeente Dronten. Maar er werd een list bedacht waarmee de gemeenteraad buiten spel kon worden gezet: verzin vanuit het oogpunt van citymarketing een ‘streeknaam’ waaronder ook Biddinghuizen, Swifterbant en het buitengebied zich kunnen presenteren: Dronterland. Daarmee wordt de al oude en valse tegenstelling tussen de kernen nieuw leven in geblazen.

Maar de gemeente heeft nu pas echt een probleem. Er zijn nu twee merken die moeten worden gepromoot. Namelijk Dronten en Dronterland (ieder met een .nl). Dus het communicatiemateriaal moet in twee versies worden uitgevoerd. Briefpapier krijgt twee adressen (neem ik aan) en wat moet er op de borden bij de ingang van het Dronterland beter bekend als de gemeente Dronten?

De verwarring was gistermiddag al compleet. Want direct na de presentatie van dronterland.nl kondigde de burgemeester het (overigens erg goede) nieuws aan dat er een hoop gemeentelijke producten te bestellen zijn “via de website” en je nu ook afspraken via de website maken kunt. Maar over wélke website dat ging… Want hij stond nog naast een groot scherm met de website dronterland.nl. Toch ging het echt over dronten.nl

Iedere marketeer zal je vertellen dat de introductie van een nieuw merk een lastige en kostbare klus is. Daarnaast moet je dan ook een nieuw product hebben dat je wilt aanprijzen en ook dat is hier niet het geval. Dus we hebben twee merken voor eenzelfde product. Dat is kostbaar en je ziet bijvoorbeeld bij fusies dat ook vrijwel altijd een van de merken sneuvelt. Zo zal de C1000 uit het straatbeeld verdwijnen het komende jaar omdat Jumbo de winkelketen heeft overgenomen en het merk C1000 laten bestaan te kostbaar is.

Mijn voorspelling is dat Dronterland een zachte dood zal sterven. De komende jaren zullen we er af en toe eens wat van horen en daarna wordt het stil. Raakt de informatie verouderd en wordt over vijf jaar stilletjes de stekker uit de website getrokken. Alle moeite en inzet zullen, dat kun je nu al met grote stelligheid voorspellen, weggegooid geld blijken! Dat maakt het zo jammer, want de intenties zijn goed!