Verjaardagscadeau FlevoPost is een dooie mus

donderdag 30 juli 20091 reactie

dode_musHet gaat geen gewoonte van mij worden om commentaar te leveren op de column van Gerrit Wijnne in de FlevoPost. Maar vorige week maakte hij zich druk om de achterkamertjes van de gemeenteraad waar er over de luchthaven wordt gesproken. Daar heeft hij nog eens over nagedacht en komt tot de conclusie dat je nu niet tegen de uitbereiding van de luchthaven Lelystad moet zijn, maar je pas zorgen moet maken over datgene dat aan de Alderstafel wordt besproken. Dronten zit pas echt in de penarie als het Kabinet zou besluiten de luchthaven van Lelystad naar Dronten te verplaatsen aldus Wijnne. “Vergeleken met die optie is uitbereiding van het vliegveld op de huidige locatie een verjaardagscadeautje”.

Ik zou U aanraden Wijnne niet op verjaardagsvisite te vragen. Want het cadeau waarmee hij hier komt aanzetten is een typisch voorbeeld van een dode mus. Iedereen die wel eens in de omgeving van Schiphol komt weet dat het niets uitmaakt of je op 5 km afstand van Schiphol staat of op 10 km. De overlast is massief, zeker als je die afzet tegen de rust die we nu in (ons deel van) Flevoland kennen.

Uitbreiding van de Luchthaven Lelystad zoals die nu wordt voorbereid zet de deur wagenwijd open voor de komst van een grote tweede nationale luchthaven. Waar die komt, in Lelystad of in Dronten maakt niets uit. We zitten dan sowieso in de penarie.

De FlevoPost is nu blij dat er in Lelystad wordt uitgebreid; als het maar niet in Dronten gebeurd. Dat is vergelijkbaar met blij zijn dat je hand wordt afgehakt en niet je been omdat je dan kan blijven lopen. Hoe je dat ook wend of keert; het blijft een ramp. Net als de luchthavenplannen in Flevoland.

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

1 Reactie

  1. Grove

    Het verplaatsen van vliegverkeer en dus de overlast naar de regio, zoals Lelystad en Eindhoven, heeft zeker niet mijn voorkeur. Zeker niet daar er een goed alternatief is. Een alternatief wat een aantal essentiële kwesties combineert zoals duurzame energie, ik denk hierbij aan biobrandstof, golfenergie centrale en windenergie maar ook kustversterking, strandverbreding dus toerisme en uitbreiding van natuurgebieden, etc.etc.
    Het plan, waarschijnlijk heeft u er al van gehoord, heet “Schiphol Katwijk”. Een vliegveld in de Noordzee aan het eind van een 6 km lange gebogen dijk zuid van Katwijk de zee in en vanuit Katwijk nagenoeg niet te zien noch te horen. Aan en uitvliegen, vindt geheel boven zee plaats. Dit vliegveld, als het ware een schiereiland, is een satelliet van Schiphol en maakt dus ook gebruik van de bestaande infra structuur van Schiphol. De verbinding vindt plaats d.m.v. de meest milieu vriendelijke trein verbinding die er bestaat nl. de zweeftrein van Siemens ( in 7 minuten)
    Op termijn kan Rotterdam Airport opgeheven worden. Ook Schiphol kan het straks met een paar startbanen minder, goed aan. De uitbreiding zal in de toekomst geheel op Schiphol Katwijk plaatsvinden. Het aan en uitvliegen zal straks veel korter kunnen en met de korte taxi afstanden na de landing en voor de start is een enorme milieu winst te behalen, ik schat zelfs een besparing van een paar miljard kg CO2 per jaar.
    Het als maar doormodderen zoals nu weer met de Alterstafel in de Flevo polder leidt tot niets en is weggegooid geld. De heer Alders heeft belang bij veel praten, het is ten slotte zijn baan. Maar het zou de heer Alders sieren als hij komt met het voorstel “Schiphol Katwijk” te laten onderzoeken op haalbaarheid. Het resultaat zal de ogen van de politiek openen.
    “Schiphol Katwijk””, het enige haalbare alternatief.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.

Share This