Vanaf vandaag rijden in grote delen van Nederland de bussen niet meer omdat de cauffeurs staken over een kwartiertje pauze en 17 adv dagen. Deze stakingen worde georganiseerd door de vakbonden.
Nu zijn de vakbonden in mijn ogen altijd bondgenoten. Het is goed te strijden voor de rechten van werknemers. Maar ik stel me nu wel de vraag waar de grens ligt. Wat mij betreft is de grens nu bereikt en staan de vakbonden op het punt hun morele rechten te verliezen. Want een algemene staking voor onbepaalde tijd is buitengewoon schadelijk voor iedereen die voor zijn/haar vervoer afhankelijk is van het openbaar vervoer. Als je hier kijkt naar het privaat belang van de chauffeurs en het algemeen belang van de reizigers staat dit niet tot elkaar in verhouding en overschreeuwen de bonden zichzelf! Actievoeren is prima, aarvoor heb je mijn steun! Maar niet ten koste van honderdduizenden die geen enkele macht hebben iets te doen aan het arbeidsconflict waarvan nu sprake is. Dat is asociaal en niet gepast!
Het is jammer dat ik de middelen er niet voor heb, maar het liefste zou ik willen dat de bonden voor de rechter worden gesleept door de reizigers. Rij maar gratis, blokkeer de kantoren van de vervoerders, blokkeer de huizen van de directie des noods. Maar tref niet de reizigers die hieraan niets kunnen doen!
NEDERLAND VERDIENT BETER: STOP DE STAKING EN GA RIJDEN
Ik onderschrijf voor de volle 100% de stelling en het geschreven stuk van Paul Vermast.
Met vriendelijke groet,
Cor Wetsteijn (ouder van 2 gedupeerde kinderen)
Iedereen klaagt over de staking, maar niet over de ondernemers en overheid die het probleem hebben veroorzaakt. De ondernemers zeggen dat ze het goedkoper kunnen en wentelen de kosten af op de medewerkers. De buschauffeurs verdienen onze steun, als iemand voor de rechter moet worden gesleept dan is het de ondernemer die rijk wordt van de ellende van anderen.
Steun de buschauffeurs in hun staking, dat is in het belang van een goed openbaar vervoer. Vergeet niet: een tevreden medewerker leidt tot tevreden klanten (en andersom).
Wat een onzin!
De chauffeurs hebben alle steun voor hun acties. Maar niet ten kosten van de reizigers die er niets aan kúnnen veranderen.
Dat privatisering van publieke diensten een heilloze weg is weten we al van de verzelfstandiging van de NS, de electitciteitsbedrijven, de post, de telefoon, de zorg en de kinderopvang. Dus ja dat geldt ook voor de bussen. Daar gaat het nu niet om.
Reizigers worden nu onevenredig gedupeerd en het persoonlijk belang van de stakers staat niet meer in verhouding tot het algemeen belang van de reizigers.
Goede zaak dat de provincies dus ook weigeren de vervoerders te betalen zolang deze stakingen nog duren!
hoop snel de bussen weer rijden er zijn ook oudere mensen die met de bus moeten
geef die chauffeurs de volle loon klaar is kees is dat zo moeilek
Mijn mening is dat groen Links krijgt wat ze verdient. lang leve de ‘arbeider’. Proletariërs aller landen, verenigt (staak) (n) u!
Jullie (groen Links) hebben de opstand en stakingen zowat uitgevonden…..
Waarom mogen (moeten) de chauffeurs de directie lastig gaan vallen? antw.: die verdienen teveel in uw ogen….
Ik breng en haal mijn kinderen in 1 van de 2 auto’s (waaronder een PC Hoofttractor) die ik met heel, heel hard werken eerlijk heb verdiend. ’s avonds oa. universiteit gedaan en vele, vele opleidingen zelf betaalt en in eigen tijd gedaan. Dat wordt mij blijkbaar door u niet gegund. Genoeg geschreven, het is nu 10.29 u. ’s avonds en ik zit nog op mijn werk vanaf vanmorgen 8.00 u., maar dat was een latertje want ik heb mijn kinderen naar school gebracht.
groet,
Henk
Geachte heer Henk,
Hoe laat brengt u uw kinderen naar school? Ruim voor achten, naar ik begrepen heb. Dus u brengt ze niet naar school, maar naar de voorschoolse opvang. Waarvan Groen Links vindt dat zulks moet voortbestaan, tegen een alleszins redelijk tarief.
Maar mag ik u aanraden minder hard te werken en meer aandacht aan uw kinderen te schenken? Natuurlijk gaat het mij niet aan, en derhalve excuses, maar uw kinderen zijn maar 1 x jong.
Met goede groet,
Marel Felfe
Beste henk,
Dat is nu juist waar de direktie van het streekvervoer op wacht.dat de mensen met hun dikke auto,s hun kinderen naar school brengen.
u moest u diep schamen voor dit Asociaal gedrag.
hoe andere mensen hun kinderen naar school brengen
zonder rijbewijs of auto zal u een zorg wezen.
tegen die buschauffeurs zou ik willen zeggen;
ga met zijn alle met die bus naar den haag en blokkeer daar de boel.
groet Peter
Reactie op paul vermast,NIET TEN KOSTE van:
De regering heeft met de aanbestedingen,privatisering de boel naar de klote geholpen,en nu wordt er gedaan alsof wij de buschauffeurs,niet ten koste mogen gaan van??
Ben jij nou zo dom,of doe je alsof.
Wij hebben klantvriendelijk 5 weken gewerkt (staking)geen controle
De bedrijven komen met allerlei onzin biedingen zolang wij maar rust inleveren,17 atv dagen inleveren.
Wij hoeven niks alleen 3,5 % en geen atv dagen inleveren.
Maar nee hoor ze hebben liever dat het publiek tegen ons in opstand komt( hun eigen personeel),en dat ze megaclaims aan hun broek krijgen,dan dat ze ook maar willen toegeven aan een zéér lage redelijke salaris verhoging,ten compensatie wat de regering al jaren van ons jat,d.m.v ecotax,accijnzen,gulden naar euro etc etc.
Dus doe voor 1 keer in je leven een diepe zucht ( in en uit) en voordat je de duizenden chauffeurs onderuit haalt,bedenk zonder hun was er geen OV,want wie wil er tegenwoordig nog voor 1400€ werken,met als extraatje,bedreiging,spugen slaan onbeschoftheid,en zo kan ik er nog wel 100 opnoemen.
Maar de regering blijft maar praten,i.p.v oplossen.
Ik bedank een ieder die ons steunt,als bij ons de atv dagen weg gaan,dan moet u maar denken,de trend is gezet,dus wie zijn de volgende
M.v.g
BUSCHAUFFEUR IJSSELMOND
Mijn firma naam wil ik niet eens noemen,daar ik me schaam voor mijn werkgever,die hun eigen personeel laat stikken,terwijl ze zelf 800.000€ krijgen,en voor wat?
@ buschauffeur ijselmond,
Aller eerst: ik vind het niet dapper van u dat u een schuilnaam gebruikt.
Ten tweede: ik wil dat er respectvolle reacties, dus ik wil niet dat u me voor “dom” verslijt.
Dat gezegd hebbende: verwijt mij nu niet de privatisering van de publieke diensten. Ikzelf en mijn partij strijden daar al jaren tegen en we vinden dat geen goede ontwikkeling.
Dat u actie voert voor betere arbeidsvoorwaarden vind ik uitstekend. Dat steun ik ten principale ook wel. Maar de stakingen zoals deze er nu zijn NIET! De reizigers zijn geen partij in uw arbeidsconflict en kunnen er dus niets aan doen! We gunnen u misschien wel 100% meer loon en 15 extra vrije dagen. Maar we gaan er niet over, dus dupeer de reiziger dan ook niet!
Dan; zonder chauffeurs geen ov. Tsja.. zonder reizigers ook niet! Bedenk wel dat de reizigers jouw baan betalen door te reizen! Dus een beetje respect voor de reiziger zou op zijn plaats zijn.
Dus om het eens heel onvriendelijk te zeggen: niet zeiken en rijden! Alle publieks vriendelijke acties zal ik van harte steunen, maar nu moeten de bussen gewoon weer gaan rijden!
Of ik nu henk neer zet of kees,iedereen denkt dat het een alias is,en overigens heet ik peter.Buschauffeur connexxion.
Over de opmerking dom,dat was een vraag volgens mij.
U zegt dat ik niet respectvol ben naar u toe,dat lijkt misschien zo,maar is niet de intentie van mij.
Het is gewoon een uitdrukking.
En u zegt dat u en uw partij daarvoor gestreden hebben,maar heeft het geholpen?
In utrecht hebben we flyers gekregen vande sp,dat ze ons voor 100 % steunen.
U denkt dat wij nu ff lekker de reiziger gaan pesten,en dwarsbomen omdat we het zo geweldig vinden ,en om van een stakings uitkering je gezin te onderhouden.
Oh wat vinden wij het fijn.
Ik rij liever publieksvriendelijk als wat nu is,maar u weet als groen links man ,dat elke rit die gereden wordt ook betaald wordt,aan de werkgever.( bij de ene provincie vooraf bij de andere achteraf.En of er nu controle wordt uit gevoerd,doet niet ter zake,de rit wordt betaald aan de werkgever.
Dus wordt er niet gereden.( heeft de werkgever ook geen inkomsten)
En wie willen we het laten voelen de werkgever,en ik hoop dat er zoveel claims komen,dat ze hun starre houding eens gaan aanpassen aan een redelijke loon eis.
Wie heeft de boel laten versloffen,zie Klaas de Vries.
En wat zegt die boeven bende uit den haag,kan wel zo zijn maar er komt geen geld vrij.( eerste reactie)
Ik weet niet of u het al weet,er zijn ook bij de ns al rimpels op het water aan het komen,en eerdaags ligt dat ook plat.
Dus en géén bus en géén trein.
Dan hebben we de vrachtwagen chauffeurs nog,die ook mooie acties gaan houden.
Dus het wordt voor den haag een roerige zomer,en ik hoop dat Nederland eens wakker wordt,en eens in opstand komt tegen die dieven bende die alle bedrijven in de aanbesteding doet,de ene verhoging na de andere en laat den haag het maar eens voelen,maar nee i.p.v actie te ondernemen,wordt er alleen maar geklaagd.
Dus niet zeiken en rijden moet zijn , doorgaan tot het gaatje.
Ik heb overigens met mijn eigen auto al div. mensen naar hun bestemming gebracht.
Geen mensen geen OV,is waar.
Dus gaan we lekker allemaal met de auto,met gemiddelde benzine prijzen á 1,60,en lekker in de file.
Ik denk dat de bussen wel weer terug komen.
En ik heb wel respect voor mijn klanten,en probeer alles te doen hen om veilig door het verkeer te loodsen,en te helpen waar nodig.
Maar omdat Den Haag niet over de brug komt,de werkgevers dit ook volhouden tot dat er geld uit Den haag komt,zal dit c.a.o conflict blijven bestaan.
En wie is de zwarte piet,juist ja
de buschauffeurs
Ik hoop dat ik ik vannacht gebeld wordt,dat het rond is,kan ik lekker weer aan de slag,maar u weet dromen zijn bedrog.
En aan mijn klanten kan ik alleen maar zeggen Het spijt mij in ieder geval dat u de dupe bent,maar dat er voor ons geen andere weg meer is.
sorry sorry sorry,het spijt mij het spijt mij
@Paul
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn. Publieksvriendelijke acties zijn OK. Een keer een dag(deel) staken voor een grote demonstratie – mits ruim van tevoren aangekondigd – kan ook nog wel. Maar dagen achtereen staken, daarmee tref je heel veel mensen die part noch deel zijn van dit conflict.
Overigs vind ik dat chauffeurs uiteraard recht hebben op een normale en redelijke CAO.
Nee, buschauffeurs hebben allang publieksvriendelijke acties geprobeerd (met Pinksteren weet je nog?) en dat veranderde niks aan de onbuigzame houding van bedrijfstop en de Haagse marktwerking. Dus is het logisch dat je de volgende stap zet. Alleen door deze staking wordt duidelijk hoe belangrijk en centraal het streekvervoer is voor de Nederlandse economie en Den Haag, en dat chauffeurs echt niet anders kunnen
Lees hier wat chauffeurs zelf zeggen (in plaats van de VVD napraten zoals je doet):
“Wij staken voor goed openbaar vervoer”
Petjes, oranje hesjes, fluitjes, toeters en hier en daar een brulshirt. Duizenden mensen kleurden donderdag het Utrechtse Jaarbeursplein knaloranje. Een nee, het had niets te maken met voetbal.
Door Sinsa van Kalkeren
Enthousiast waren ze wel, de stakende chauffeurs van het streekvervoer. Om hun eis van 3,5 procent loonsverhoging zonder beknibbeling op pauzes en vrije dagen kracht bij te zetten, verzamelden ze zich donderdag voor een landelijk manifestatie.’Maar we staan hier niet alleen voor ons loon,’ zegt Marja Top uit Ede. ‘Doordat onze bedrijven geprivatiseerd worden, wordt er op alles bezuinigd. Ik werk nu zeven jaar op de bus en de tijd die ik heb om van A naar B te komen, wordt steeds korter. Je moet Red Bull in je tank gooien om het nog te halen. Dat levert ontzettend veel stress op. Tel daar de verkorte pauzes en het verminderde aantal vrije dagen bij op, en de situatie op de bus wordt niet bepaald veiliger.’
Al zes dagen duurt de staking, nog los van de acties die in de afgelopen maanden werden gevoerd. Nu er ook in de spits geen bussen rijden, krijgen de chaufeurs het verwijt dat ze kwetsbare groepen te veel raken op deze manier. Hoewel uit onderzoek van Metro blijkt dat 84% van de ondervraagden de stakingen steunt, wil reizigersorganisatie Rover via de rechter proberen de stakingen te verbieden.
‘Ik vind het ook naar dat het nodig is,’ zucht Top. ‘Ik heb zelf een dochter die in haar examenperiode zit, dus ik weet hoe lastig het is. Maar we hebben de afgelopen maanden echt geprobeerd eruit te komen met de werkgevers, maar ze geven geen krimp. En laten we eerlijk zijn: het is nu even vervelend, maar we staken juist ook voor die kwetsbare groepen. We willen niet dat door de privatisering lijnen worden geschrapt, chauffeurs onmogelijke tijden moeten maken, noem maar op. Wij staken voor een goed openbaar vervoer.’
Hoewel de staking nog niet altijd gelinkt wordt naar andere werknemers die met dezelfde marktwerking te maken hebben, zijn er wel beginnetjes. Harry de Vries uit Hoorn: ‘Als ze onze ATV dagen en kwartier pauze af kunnen pakken, dan zijn de pauzes van die NS-ers en de arbeidsvoorwaarden in de zorg en onderwijs daarna aan de beurt. Het komt er nu op aan om meer solidariteit te kweken.’
Ik ben nooit een voorstander geweest van de marktwerking in het openbaar vervoer, nutsvoorzieningen en dergelijke.
Ik ben het met je eens dat in dit arbeidsconflict een bijzondere dank is verschuldigd aan de welbefaamde marktwerking van dat politieke clubje dat zichzelf nog wel eens gekscherend ‘liberaal’ noemt.