In het nieuwe voorstel zitten ook ‘verbeteringen’ van de route. Voor Biddinghuizen zouden deze minder negatief uitpakken omdat er 450 meter hoger langs het dorp kan worden gevlogen. Dat maakt de geluidsoverlast geringer, maar neemt natuurlijk niet weg dat er geluidsoverlast bijkomt waar het nu stil is.
Geen oplossing
Maar een jaar uitstel is toch vooral een cosmetisch uitstel. Want echte oplossingen gaat ook een jaar uitstel niet bieden. De ‘verbeterde’ routes die vandaag zijn gepresenteerd zijn nog altijd slechts de tijdelijke ontsluitingen. Want voor de definitieve routes moet het luchtruim eerst opnieuw worden ingedeeld. Herindeling van het luchtruim zal moeten gebeuren in samenwerking met Duitsland en België en zal een tijdrovend proces worden. Maar pas dan kun je pas echt overzien waar we mee bezig zijn voor wat betreft de vliegroutes.
Voor de luchthaven Lelystad geldt dat uitstel tot herindeling van het luchtruim het enige besluit is dat echt het vertrouwen van de inwoners kan terugwinnen. Want dan weet je ook werkelijk over wel eindbeeld we spreken.
Eerlijk speelveld
De minister gaf ook aan dat ze in Europees verband wilde kijken naar een eerlijker speelveld voor het vliegen en dat er ‘desnoods’ een vliegtax in het regeerakkoord staat. Dat is eigenlijk nog het aller belangrijkste. Dat vliegen is vrijgesteld van belastingheffing zoals BTW is natuurlijk van de gekke. Daarmee wordt vliegen onevenredig bevoordeeld ten opzichte van bijvoorbeeld de trein.
Het is toch te zot voor woorden dat de rode diesel (met een lage of geen accijns) voor de boeren die ons eten produceren is afgeschaft. Maar dat de eerste de beste grachtengordel-yup wel met het vliegtuig accijns-vrij in het weekend kan gaan shoppen in Barcelona!
Eerlijke belasting van vliegen zal de vraag naar veel van die pretvluchten doen afnemen en daarmee de Luchthaven Lelystad overbodig maken.
0 reacties