Uitstel Lelystad onvermijdelijk

zaterdag 27 januari 20186 reacties

 

Minister Van Nieuwenhuizen, van Infrastructuur en Waterstaat, heeft donderdag aangegeven dat de indeling van het luchtruim alleen gebeurt op voorwaarde dat er na de herindeling geen laagvliegroutes meer zullen zijn vanaf Luchthaven Lelystad.

Opheffing van de lage routes is volgens de minister een randvoorwaarde voor de herindeling. Van Nieuwenhuizen: „Anders gaan we het natuurlijk niet doen” schrijft NRC.

Geen garanties

Een dag eerder was Michiel van Dorst, topman van Luchtverkeersleiding Nederland, in een interview in NRC helder. Op de vraag of er na de herindeling van het luchtruim in 2023 geen laagvliegroutes meer zijn is zijn antwoord klip en klaar.

Anders gaan we het natuurlijk niet doen – Minister van Nieuwenhuizen

„Nee, die toezegging doe ik niet want de complexiteit is te groot. Dit grijpt allemaal op elkaar in. Er zijn zo veel betrokkenen en beperkingen. We zijn in gesprek met België en Duitsland, maar we hebben nog geen overeenstemming. Als wij iets omgooien heeft dat daar grote gevolgen.”

Tijdelijke situatie

Voorstanders van de opening per 1 april volgend jaar verkopen de laagvliegroutes nu als ‘tijdelijke overlast’. Dat na 2023 de situatie veel beter wordt dus dat deze ongunstige routes heel acceptabel zijn omdat het ‘slechts’ om een tijdelijke situatie gaat.

Deze redenering gaat alleen niet langer op als de minister zegt dat er geen herindeling van het luchtruim komt op het moment dat de laagvliegroutes niet worden opgelost. Die garantie is niet te geven volgens de baas van de Luchtverkeersleiding. Daarmee is het onmogelijk om te voldoen aan de voorwaarde van de minister dat de laagvliegroutes moeten verdwijnen. Tot die tijd kan de luchthaven niet open omdat het beloofde eindbeeld niet valt te garanderen.

 

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

6 Reacties

  1. Richard Schuurman

    De minister zei ook dat het logisch is dat Van Dorst geen garanties kan geven, want hij weet nog niet binnen welke kaders hij moet werken. Die kaders bepalen de minister en Kamer na eerst een adviestraject in 2018/19.
    Dat ontbreekt in jouw analyse.

  2. Paul Vermast

    Dat doet ook niet ter zake. Want het is een kip-ei discussie. Wat mijn punt is, is dat vooraf vast moet staan dat de routes omhoog kunnen voordat de luchthaven open gaat.

    Want nu wordt gesteld dat de overlast op ‘het oude land’ van tijdelijke aard zal zijn. Dat kun je dus niet zeggen en derhalve moet daarover dus eerst zekerheid bestaan.

    Daarmee is, en dat is dus mijn punt, uitstel onvermijdelijk. Alle ongefundeerde bangmakerij van de provincie Flevoland en Lelystad over de economische gevolgen ten spijt.

  3. Frank Pels

    Uitstel komt er zeker…. Maar tot 2023? Ik hoop van wel, maar ik vrees dat er een compromis in elkaar gezet zal worden waarbij er bijvoorbeeld gevlogen wordt vanaf 2020.Eppo Bruins (CU) sorteerde hier al op voor. Uitstel wordt gebruikt om vliegroutes, MER en luchthavenbesluit aan te passen. Maar we zullen het beleven (in februari) als de nieuwe MER in de tweede kamer komt.

  4. Paul Vermast

    In mijn analyse stel ik enkel dat uitstel onvermijdelijk is en daarmee de datum van 1 april 2019 naar mijn opvatting van tafel moet. Of dat uitstel tot 2023 is weet ik niet. Dat zou logisch zijn, maar als logica het echt voor het zeggen had in dit dossier was de luchthaven er nooit gekomen. Dus dat wordt inderdaad afwachten.

  5. O.Terlouw

    Juist, Paul! Maar wat te denken van dat ze, met Logica, eerder, voor Dronten West hadden gekozen als Luchthaven plek? Dan zou er meteen richting West over het IJsselmeer gevlogen kunnen worden. Helaas , dat werd em niet, nu dus afwachten op het MER rapport..

  6. Wim Liesker

    Er is sinds 2009 niets veranderd. Over de mogelijkheid van fatsoenlijke vliegroutes van en naar Lelystad meldde het LVNL rapport in juli: “kan niet” en de politiek in oktober: “moet kunnen” (motie De Rouwe en Cramer). Die motie leidde tot de keuze voor Lelystad. De politieke werkelijkheid versus de echte werkelijkheid. Nu is het 2018 en we krijgen de garantie dat de echte zich zal voegen naar de politieke. Er is niets veranderd. Het druipt af van hele Lelystad Airport dossier: het MOET en ZAL er komen. Geen verstandig tegenargument wordt ter harte genomen. En Lelystad gaat de boeken in als het laatste fossiele wanproject van een hardleerse generatie. Als ik in Lelystad woonde zou ik daar niet trots op zijn.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.