Tegen de luchthaven maar voor de zienswijze

dinsdag 16 juni 20200 Reacties

Het ministerie van Luchtvaart (Infrastructuur en Milieu) heeft eenOntwerp Luchtvaartnota in de inspraak gebracht. Een nota zonder enige connectie met de realiteit van dit moment waarin een klimaat-, een stikstof- én een Corona-crisis het politieke debat beheersen. Maar minister Van Nieuwenhuizen doet alsof deze niet bestaan en stuurt een nota de wereld in waarin het alleen gaat over groei en de opening van Lelystad Airport. Iedereen, dus ook onze gemeente, heeft nu de kans om daarover in een zienswijze opmerkingen aan het ministerie mee te geven.

Zienswijze

Deze ‘zienswijze’ ligt deze maand voor in de gemeenteraad (link: .pdf) en werd afgelopen donderdag in de commissie besproken. Collega’s vonden het overzichtelijk voor mij: “jullie zijn toch tegen”. Ze zullen een rare avond hebben gehad toen ik verklaarde dat de brief voor ons als akkoordstuk naar de raadsvergadering eind deze maand kan. In tegenstelling tot een aantal andere fracties hoeven wij het er niet meer over te hebben.

Tegen de luchthaven

Het kan voor niemand een verrassing zijn: `GroenLinks is tegen de uitbreiding en opening van Luchthaven Lelystad voor groothandelsverkeer (in normaal Nederlands: vakantievluchten). Daarin is niets veranderd en de kans dat dit nog veranderen kan is niet groot. Dus de zienswijze van de gemeente is in dat opzicht een probleem. Want de eerste pagina staan vol met teksten waarin de gemeente zich géén tegenstander van de luchthavenontwikkeling verklaart. Daarin verschillen we dus totaal met de inhoud van de zienswijze. Hoe kunnen we er dan tóch mee instemmen?

Niet naïef

Als je kijkt naar de ratio van klimaat, stikstof en corona is het volslagen duidelijk dat je een nieuwe luchthaven meer gaat openen. Dat er daarnaast vanaf Schiphol nog 60 vluchten per dag naar London gaan of nog steeds op Brussel wordt gevlogen is onbestaanbaar en zal ook niet lang meer zo blijven. Daarmee is Lelystad overbodig. Maar de ratio is in dit dossier inmiddels ver te zoeken. Provinciaal en Lelystads bestuurders zijn volslagen verblind door het ‘prestige’ dat een luchthaven met zich meebrengt. En ook de VVD heeft haar hele hebben en houden aan deze luchthaven verbonden. Voor minister Van Nieuwenhuizen is het de laatste strohalm om niet helemaal de geschiedenis in te gaan als de VVD-minister die de snelheid op de autowegen verlaagde en Lelystad definitief niet opende. Dat is pijnlijk voor de ‘Vroempartij’.

Dus we moeten ook niet naïef zijn en serieus rekening houden met het ondenkbare: namelijk dat de luchthaven Lelystad op enig moment wel open zal gaan. En dan snijden de punten die het college in de zienswijze naar voren brengt hout. Zijn de inhoudelijk sterk en deskundig. Dus opmerkingen, kanttekeningen en vragen waarmee we kunnen instemmen. Om die reden zal de GroenLinks fractie eind deze maand instemmen met de zienswijze, met een voorbehoud op alle uitingen in de brief die zich positief uitlaten over de opening van Lelystad Airport.

Bij zinnen gekomen

In het debat in de commissie voegde ik er aan toe dat “de ChristenUnie ook bij zinnen is gekomen”. Daarmee deed ik hen onrecht. Collega Marianne Witteveen diende me terecht van repliek dat de ChristenUnie altijd als voorwaarden heeft gesteld aan de opening van de luchthaven. Voorwaarden zoals deze ook altijd in de afspraken over de aanleg van de luchthaven als grondslag hebben gediend. Dat de ChristenUnie daaraan, ook binnen de landelijke coalitieverhoudingen en afspraken in het Regeerakkoord, heeft vastgehouden stemt tot waardering. Mijn enthousiasme vorige week kwam door de verstandige uitspraken een dag eerder van CU-kamerlid Eppo Bruis dat dit kabinet niet meer gaan beslissen over de opening van Lelystad Airport. De ChristenUnie komt pas ‘echt bij zinnen’ als ze zo verstandig zijn om in hun nieuwe verkiezingsprogramma op te nemen dat de luchthaven helemaal nooit open zal gaan en de regio daarvoor gecompenseerd zal worden.

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.