Stop staking streekvervoer!

dinsdag 27 mei 200815 reacties

Sorry. Geen dienstDe komende dagen ligt het streekvervoer in grote delen van Nederland weer plat buiten de spits omdat er nog altijd geen CAO akkoord is bereikt tussen de bonden en werkgevers.

Staken is een goed recht en ik zal de laatste zijn die dit zal bestrijden. Maar een staking voor ‘individuele’ belangen van de buschauffeurs moet wel in verhouding staan tot de ‘maatschappelijke ontwrichting’ waartoe de staking leid. Sinds april is er gedoe met de bussen en na algehele stakingen twee weken geleden wordt er nu buiten de spits gestaakt. Deze laatste vorm vind ik tot op zekere hoogte nog wel acceptabel omdat dit de belangrijkste reizigersstroom niet treft. Iedereen kan gewoon naar werk en school.

Voor algehele stakingen, zoals voor volgende week aangekondigd, geldt dit niet meer en daar houdt het wat mij betreft op. Ik heb onvoldoende verstand van zaken om het loonbod te beoordelen, maar mij klinkt het niet alsof het echt onredelijk is. Of toch niet zó onredelijk dat duizenden mensen gedupeerd dienen te worden door een staking.

Het openbaar vervoer vervult een belangrijke functie in de ontsluiting van dorpen en platte land. Voor mensen zonder een auto vallen de verbindingen weg als de bussen staken en dat is een groot maatschappelijk belang. Als je geen auto hebt en niet de mogelijkheid om te gaan fietsen kom je toch tamelijk geïsoleerd te zitten. Voor onze gemeente geldt dit voor alle dorpen en het hele buitengebied. Als ik dan een afweging moet maken tussen het belang van de chauffeurs of het algemeen belang van de reizigers ben ik er snel uit. Stop de stakingen in het streekvervoer. Voer publieksvriendelijke actie zoals het niet laat betalen voor de bussen; maar blijf rijden!

Want voor mij komt het punt in beeld dat ik ga overwegen mijn OV-jaarkaart in te leveren en een auto aan te schaffen. Volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn! Micchien wordt het tijd dat Rover in het belang van de reiziger een kortgeding aanspant om de stakingen te laten verbieden?

15 Reacties

  1. Mulder

    Even een brief van een wanhopige moeder.

    Ik begrijp de schaufeurs ook wel,die strijden voor hun hapje eten,maar door NIET te rijden slaan ze het eten wel uit de monden van honderden andere mensen[of meer].Nu moet er van alles omgegooit worden en extra uitgaven gemaakt worden om onze kinderen hun examen te kunnen laten makenen nu maar hopen dat de kinderen niet al teveel stress hebben opgelopen,en dat ze wel slagen.

    Kijk als ze die publieksvriendelijke akties voeren zoals dat gratis rijden,heb ik er geen moeite mee,maar ik heb nu voor mijn 2 dochter een abonnement gekocht,maar ze hebben bijna nog geen gebruik kunnen maken van hun abonnement.

    Of ze moeten vroeg weg,terwijl ze later moeten beginnen op school,en dan kunnen ze pas aan het eind van de dag terug naar huis.Dus moet ik steeds een auto leasen,om ze op school te krijgen.

    Ik zou het dus zeer op prijs stellen als ik schadeloos wordt gesteld door het openbaar vervoer.Ik hoop van u te mogen horen.

    M.C.Mulder.

  2. thomas jansen

    ik zit met een probleem ik heb mijn administratie moeten missen voorr mijn chauffeur diploma maar nu moet ik een her examen doen kan ik dat via de bus maat scahpij terug krijgen en mijn abbemt geld ook

  3. Paul Vermast

    @ M. Mulder,

    Wat wilt u nu van mij? Ik wordt net als u gedupeerd door de stakingen en hoop ook dat het snel voorbij is!

    Met vriendelijke groeten,
    Paul Vermast

  4. Natascha

    Die arme mensen maken me aan het huilen =(
    Ik wist niet eens dat betaalde pauze bestond. En ik geloof niet dan mensen bus-chauffeur worden omdat het zo geweldig verdiend. Dus ik zou maar blij zijn met 20% (?) over 3 jaar.

    Ik zat al te denken aan een wraak actie..
    Geen buschauffeurs meer helpen in de supermarkt. Alleen in spits tijden. 🙂 (Geen pizza buiten spits bezorgen, enzo.)
    Maar ja, hoe herken je een bus chauffeur.. ?

    Al moet ik toegeven geluk te hebben met treinverbindingen tussen een aantal stadsdelen.

  5. Joyce

    Ik snap best de chauffeurs wel. Maar door niet te rijden wordt ik gedwongen om met een andere voorziening mijn zoon naar school te brengen. Nu is het ook zo dat ik nog een dochtertje heb en zelf zwanger ben dus kan ik niet zo makkelijk meer op de fiets.
    Graag zou ik willen weten waar ik declaraties hiervoor kan terugvragen.

    een wanhopige moeder.

  6. Aly Ham

    het gaat hier toch niet om declaraties?
    het gaat hier om de ministers die zelf een grote auto onder de kont hebben en het blijkbaar niet kan schelen, dat er heel veel mensen gedupeerd worden, Niet alle mensen hebben een auto.
    en wie er nou gelijk heeft maakt mij niet uit, als er maar voor alternatieven wordt gezorgd, zodat je in elk geval een station kunt bereiken.
    Geef die streekvervoer hun loonsverhoging en haal ergens anders weer wat af, zo moeilijk is dat toch niet??
    Misschien kunnen we een handtekeningactie starten?

  7. Gerrit

    Reeds voor de staking stuurde ik Veolia een open brief (geplaats in Metro en op mijn weblog, zie adres) met het verzoek minimaal te praten.
    Het duurt al veel te lang!
    Claims ga ik zeker indienen.
    Ik ondersteun deze actie, zonder naar een partij een oordeel te vellen, dan ook 100%.
    Gerrit Elsendoorn
    Epe

  8. Els Doekes

    Er wordt in de media veel te gemakkelijk uitgegaan van alternatief vervoer in de vorm van een (huur-)auto. Afgezien van de vele mensen die een rijbewijs hebben maar zich geen huurauto kunnen permitteren, zijn er ook nog mensen zonder rijbewijs, die er ooit bewust voor gekozen hebben om fietsend en OV-end door het leven te gaan. Die betalen per jaar een fors bedrag voor hun OV-jaarkaart (door NS geïnd) en verwachten daarvoor betrouwbaar openbaar vervoer, onafhankelijk van welke maatschappij. Aangezien de 9292-site deze weken geen informatie kan geven over het al of niet doorgaan van de afzonderlijke busritten, en voor een deel van de reizen trein èn bus nodig zijn, is een dagelijkse OV-reiziger extra gedupeerd. Er zou behalve z.s.m. duidelijke gedetailleerde informatie ook een declaratie-regeling moeten komen, identiek aan destijds de NS-regeling toen daar gestaakt werd: gewoon teruggave van een deel van het vooruit betaalde bedrag. Er is immers sprake van contractbreuk van de zijde van de vervoerder! Kan ik tenminste de benzinekosten terugbetalen aan al die collega’s die inmiddels vele kilometers voor mij omgereden hebben om me niet in een verlaten bushokje te laten overnachten!

  9. Brian Droop

    “Wij staken voor goed openbaar vervoer”

    Petjes, oranje hesjes, fluitjes, toeters en hier en daar een brulshirt. Duizenden mensen kleurden donderdag het Utrechtse Jaarbeursplein knaloranje. Een nee, het had niets te maken met voetbal.

    Door Sinsa van Kalkeren

    Enthousiast waren ze wel, de stakende chauffeurs van het streekvervoer. Om hun eis van 3,5 procent loonsverhoging zonder beknibbeling op pauzes en vrije dagen kracht bij te zetten, verzamelden ze zich donderdag voor een landelijk manifestatie.’Maar we staan hier niet alleen voor ons loon,’ zegt Marja Top uit Ede. ‘Doordat onze bedrijven geprivatiseerd worden, wordt er op alles bezuinigd. Ik werk nu zeven jaar op de bus en de tijd die ik heb om van A naar B te komen, wordt steeds korter. Je moet Red Bull in je tank gooien om het nog te halen. Dat levert ontzettend veel stress op. Tel daar de verkorte pauzes en het verminderde aantal vrije dagen bij op, en de situatie op de bus wordt niet bepaald veiliger.’

    Al zes dagen duurt de staking, nog los van de acties die in de afgelopen maanden werden gevoerd. Nu er ook in de spits geen bussen rijden, krijgen de chaufeurs het verwijt dat ze kwetsbare groepen te veel raken op deze manier. Hoewel uit onderzoek van Metro blijkt dat 84% van de ondervraagden de stakingen steunt, wil reizigersorganisatie Rover via de rechter proberen de stakingen te verbieden.

    ‘Ik vind het ook naar dat het nodig is,’ zucht Top. ‘Ik heb zelf een dochter die in haar examenperiode zit, dus ik weet hoe lastig het is. Maar we hebben de afgelopen maanden echt geprobeerd eruit te komen met de werkgevers, maar ze geven geen krimp. En laten we eerlijk zijn: het is nu even vervelend, maar we staken juist ook voor die kwetsbare groepen. We willen niet dat door de privatisering lijnen worden geschrapt, chauffeurs onmogelijke tijden moeten maken, noem maar op. Wij staken voor een goed openbaar vervoer.’

    Hoewel de staking nog niet altijd gelinkt wordt naar andere werknemers die met dezelfde marktwerking te maken hebben, zijn er wel beginnetjes. Harry de Vries uit Hoorn: ‘Als ze onze ATV dagen en kwartier pauze af kunnen pakken, dan zijn de pauzes van die NS-ers en de arbeidsvoorwaarden in de zorg en onderwijs daarna aan de beurt. Het komt er nu op aan om meer solidariteit te kweken.’

  10. Paul

    @ Brian,

    Wat is je punt?

  11. Brian Droop

    Mijn punt is: luister eens naar wat chauffeurs ZELF zeggen. (GroenLinks heeft het ooit belangrijk gevonden te horen wat mensen zelf zeggen maar dat is niet meer zo vanzelfsprekend, blijkbaar)

    En wat chauffeurs zeggen is een heleboel zinnigs, zie het bovenstaande stuk. Onder andere de chaufeuse die zegt: “laten we eerlijk zijn: het is nu even vervelend, maar we staken juist ook voor die kwetsbare groepen. We willen niet dat door de privatisering lijnen worden geschrapt, chauffeurs onmogelijke tijden moeten maken, noem maar op. Wij staken voor een goed openbaar vervoer.”

    voor de rest lees je het artikel nog es.

  12. Paul Vermast

    Brian,

    GroenLinks vindt dat nog steeds belangrijk. Maar hier staat mijn mening. GroenLinks heeft zich over deze stakingen niet formeel uitgelaten.

    Maar los daarvan kan ik de inhoudelijke argumenten wel volgen én steunen. Een aantal dagen stakingen vind ik ook acceptabel. Maar een week, de tweede is nu begonnen gewoon weg niet! Dat heeft er mee te maken dat op het platte land de verbindingen met de buitenwereld voor mensen zie afhankelijk zijn van het ov weg vallen.

    Als ik dat algemeen belang afzet tegen het ‘privaat’ belang van de chauffeurs in het OV vind ik het middel ongepast voor de duur waarvoor het ingezet wordt. Overigens, mijn vader is chauffeur op de lijndienst in een plattelandsprovincie. Dus ik ken de argumenten wel. Ben het er ook mee eens, maar niet met het actiemiddel.

    Alle shit van de privatisering moet worden terug gedraaid. De meeste reizigers zouden dat ook wel willen vermoed ik. Maar laten dan de volgende verkiezingen een echte afrekening zijn van de kabinetten van ‘munt en markt’. Stem dan massaal GroenLinks zodat we deze zooi kunnen gaan opruimen.

    Maar nu, geredeneerd als reiziger, moet het gedonder met niet rijden van bussen stoppen. Als reiziger ben je geen deel van het conflict en kun je het probleem ook niet oplossen. Daarmee vind ik dat er onevenredige benadeling plaats vind van reizigers!

  13. petra van Rozen

    Weet u dat mensen die werken op een sociale werkplaats en niet naar hun werk kunnen, hun verlofdagen moeten inleveren omdat er geen bus rijd?
    Schaam jullie!!!!!

  14. Jack Metzer

    Beste Paul, bijgaand bericht heb ik naar de Provincie Gelderland gestuurd :
    l.s.
    kennelijk bent u zich als provincie niet bewust van uw verantwoordelijkheden. Uw desinteresse in de mensen die op het openbaar vervoer zijn aangewezen is als schrijnend, zelfs asociaal te kenmerken. U wilt als provincie toch een goed openbaar vervoer ? Indien de vervoersstaking in Gelderland blijft voortduren verdient u het massaal weg gestemd te worden.
    met grote minachting.
    Jack Metzer, Doorwerth

    Ik vind overigens dat de omschrijving “schrijnend en asociaal gedrag” zeker ook geldt voor de overheid, vakbonden, vervoersmaatschappijen en de stakende buschauffeurs. Je vraagt je af, of de betrokkenen zich wel realiseren hoeveel mensen ze inmiddels ernstig duperen.

    met vriendelijke groet,

    Jack Metzer

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.