Schiphol’s plan B voor Luchthaven Lelystad

maandag 15 augustus 20160 Reacties

In de regio Flevoland wordt gedaan alsof de komst van de grote luchthaven bij Lelystad een onomkeerbaar feit is. Toch loopt er nu een procedure bij de Raad van State die nog lelijk roet in het eten kan gooien omdat, volgens de Vogelbescherming, onvoldoende rekening is gehouden met de aanwezigheid van grote vogels in het gebied. Het heeft er alle schijn van dat Schiphol al een ‘Plan B’ heeft klaar liggen.

Begin maart stapte de Vogelbescherming naar de Raad van State (RvS) tegen het bestemmingplan van de gemeente Lelystad voor de uitbreiding van luchthaven Lelystad. Volgens Vogelbescherming ‘veronachtzaamt de gemeente de grote risico’s van deze uitbreiding voor de natuur en de vliegveiligheid’. Als je ziet dat grote vogels, zoals ganzen, bij Schiphol tot een straal van 20 km worden gedood, dan zie je een niet op te lossen probleem in Lelystad. Want bedenk je daarbij dat de gehele Oostvaardersplassen, delen van het Markermeer, het IJsselmeer en de Randmeren in deze straal liggen. Al deze gebieden vallen onder de bescherming van de Natura 2000. GroenLinks heeft er, ook in de Kamer, bij voortduring op gewezen dat dit punt onvoldoende is meegenomen in het Luchthavenbesluit.

Broertje voor Schiphol

Eind mei komt de Telegraaf met het bericht dat Schiphol ‘een broertje’ moet krijgen in de Haarlemmermeer “met een tweede aankomst- en vertrekgebouw en een zevende baan”. Schiphol reageert als door een adder gebeten en noemt de plannen “verre toekomstmuziek en in deze fase niet opportuun”. Ook het

Schipholplannen volgens de Telegraaf

Schipholplannen volgens de Telegraaf

ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) noemt deze plannen volgens NRC “zeer prematuur”.

Dat valt echter nog te bezien. Al in 2012 werd er, in de wandelgangen, tijdens de presentatie van het Advies van de Alderstafel Lelystad gemompeld over een tweede terminal ten westen van Schiphol. Medewerkers van Alders (in dienst van I&M) reageerden als door een wesp gestoken en ontkenden dat glashard. Zo hard, dat ik het opvallend vond.

Probleem was toen alleen dat de gronden waarop deze nieuwe terminal gebouwd moet gaan worden in handen zijn van de familie Poot en hun bedrijf ‘Chipshol’. Chipsol lag al vanaf 1993 in een slepend juridisch gevecht, onder andere met de Luchthaven. Na jaren lange rechtszaken heeft de familie Poot in 2014 besloten het bedrijf te verkopen. Een mooie kans voor Schiphol, omdat met een nieuwe eigenaar wellicht wel zaken is te doen.

Dat Schiphol en het ministerie van I&M de plannen nu ‘zeer prematuur’ noemen valt dus nogal te betwijfelen. Het probleem is echter dat een nieuwe luchthaventerminal in Haarlemmermeer niet past in de afspraken die, tot 2020, met de Regio Schiphol zijn gemaakt aan de Alderstafel Schiphol. Daar is immers afgesproken dat in 2018 Lelystad open zal gaan als ‘overloop luchthaven’.

Brusselse regeltjes

Als de Raad van State echter de aanleg van Lelystad verbiedt, vanwege de Vogels in de Natura 2000 gebieden rond de Luchthaven, moet Schiphol wel iets anders. De afspraken van Alders zijn dan tenslotte door de hoogste rechter van tafel geveegd. (Let op: ‘de stomme natuur- en milieuregeltjes van ‘Brussel’ zijn daarvan dan de oorzaak; zo voorspel ik u.) Dan ‘kan Schiphol niet anders’ dan die tweede terminal aanleggen. Het bedrijf heeft dan nog vier jaar om dat te regelen zonder de afspraken met de Regio aan de Alderstafel te schenden.

Schiphol heeft dan precies wat het wil. Alleen de regio Flevoland heeft dan miljoenen verspild aan een project, waarvan al jaren wordt gewaarschuwd dat het zeer twijfelachtig is of het er komt. We wachten met belangstelling op het oordeel van de Raad van State.

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast is fractievoorzitter voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast is hij plaatsvervangend voorzitter van de gemeeenteraad. Bij de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer stond hij voor GroenLinks op plaats 38. 

Share This