Proefballon

zaterdag 22 maart 20083 reacties

Vliegtuig bij ondergaande zonDe gemeente Dronten is verrast dat het kabinet aan het nadenken is over een mogelijke nieuwe luchthaven op het grondgebied van Dronten. Men is er ook niet voor omdat het niet in de visies past zoals deze zijn vastgesteld de afgelopen periode.

Volgens mij de enig juiste reactie. Maar ik hou er wel van om eens een andere invalshoek te kiezen. Zou het namelijk voor Dronten niet aantrekkelijk zijn een luchthaven op ons grondgebied te hebben? Als er in de polder dan toch een luchthaven moet komen, waarom dan maar niet liever in Dronten. Van luchthaven Lelystad hebben we als Dronten niets te verachten. Niets anders als mogelijke overlast wel te verstaan! Maar werkgelegenheid levert het ons waarschijnlijk niet op en ons woonklimaat zal er zeker niet door verbeteren. Een lucht haven in Dronten zal naar mijn idee eerder tot extra banen in Dronten leiden. Daarnaast is het ook een object met een gigantische OZB waarde, dus  ook op dat punt is het ‘kassa’  voor de gemeente en dat zal een positieve uitwerking hebben op de financiële positie.

Ook een luchthaven aan de Hanzelijn zou veel logischer zijn als Luchthaven Lelystad nu enkele kilometers van het spoor. Voor Dronten zou dit betekenen dat we een tweede station krijgen met als voordeel dat daar (in tegenstelling tot de halte aan De Noord) wel intercity treinen zullen gaan stoppen. Overlast van landende en stijgende vliegtuigen zullen we zeker wel hebben, maar die zal niet navenant meer zijn als de overlast die we toch wel zullen hebben van de uitbereiding van Luchthaven Lelystad als deze doorgaat zoals nu in de plannen staat.

Kortom; mijn eerste reactie is er ook een van afwijzing.  Maar als (ik zeg als) er een grotere luchthaven in de polder moet komen… dan maar op het grondgebied van Dronten, want dan hebben we in plaats van alleen de lasten ook de (financiële) lusten.

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

3 Reacties

  1. Michel

    Principes te koop, Paul? Wacht daarmee maar tot je een collegepartij bent 😉

  2. OPA

    Tja dan raken we zeker die landschapontsierende windmolens kwijt. Maar verder zie ik toch geen echte voordelen hoor. Als de gemeente meer inkomsten krijgt dan (ja daar gaan we weer) past de gemeente haar broekmaat wel weer aan (en dan worden de projecten alleen maar groten… en daarmee de projectmanagement problemen). Nee Dronten, laat eerst maar eens zien dat je het kan zonder.

  3. Frank Pels

    Een luchthaven op het grondgebied van Dronten?

    Nu niet, over tien jaar niet, over twintig jaar niet, nooit …..

    – luchtvaart is de meest energieverspillende manier van transport
    – luchtvaart is slecht voor de luchtkwaliteit
    – luchtvaart zorgt voor een enorme geluidsoverlast
    – je zet het hele gebied ‘op slot’. Woningbouw, recreatie, groen: dat kun je allemaal op je buik schrijven;
    – woongenot daalt tot een onaanvaardbaar laag niveau;
    – en waarvoor? voor die paar banen die erbij komen? (de juffrouw die koffie schenkt op de luchthaven en die meneer die de koffers inlaadt?). Er komen alleen goedkope charters met mensen na aankomst zo snel mogelijk vertrekken naar een zonnig eiland om vakantie te vieren. Nuttig toegevoegde waarde van een luchthaven: nihil….

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast is fractievoorzitter voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast is hij plaatsvervangend voorzitter van de gemeeenteraad. Bij de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer stond hij voor GroenLinks op plaats 38. 

Share This