Misbruik van de Luchthaven Lelystad

maandag 11 juli 20160 Reacties

Afgelopen week melde zich de eerste luchtvaartmaatschappij die er serieus over denkt om te gaan vliegen vanaf de luchthaven Lelystad. Transavia maakte bekend dat zij “zeer geïnteresseerd [is] in vliegen op Lelystad, naast de vluchten die de luchtvaartmaatschappij al uitvoert vanaf Schiphol” zo valt te lezen in het AD. Waarbij de woordvoerder er gelijk aan toevoegt “Vliegen vanaf Lelystad mag niet ten koste gaan van onze positie op Schiphol.”

Mooie praatjes

Het is een trieste bevestiging van hetgeen ik al jaren voorspel: de luchthaven is iedereen verkocht als ‘overloop luchthaven om de druk van Schiphol te verlichtten’, maar het blijkt in de praktijk gewoon een uitbreiding van het luchtverkeer.

Mooie praatjes van de voorstanders ten spijt dat we ook rekening moeten houden met de mensen rond Schiphol die we minder overlast zouden gunnen. Maar wat blijkt? Al bij de eerste de beste maatschappij die zich meldt gaat het dus niet om het creëren van ruimte op Schiphol, maar wordt er gewoon extra herrie, stank en overlast voor ons toch al volle land toegevoegd.

Ontlasten Schiphol

De luchthaven Lelystad moest er komen om Schiphol te ontlasten. De Tweede Kamer was daarin ook heel duidelijk, zoals blijkt uit de aangenomen motie Geurts/De Rouwe (31 936 nr. 183). De motie verzoekt de regering: “zorg te dragen dat de businesscase inzake luchthaven Lelystad gebaseerd is op de uitgangspunten van het Aldersakkoord, namelijk een luchthaven ontwikkelen met een overloopfunctie, en dat de businesscase zich niet richt op het accommoderen van nieuw verkeer waarmee het capaciteitsprobleem op Schiphol niet wordt opgelost”.

Het voornemen van Transavia is niet in overeenstemming met deze uitspraak van de Kamer en de uitgangspunten van het Aldersakkoord. Als deze uitgangspunten al meteen de eerste keer zo makkelijk overboord worden gezet, mogen we in Flevoland zeer ernstig bezorgd zijn over de garanties dat er geen nachtvluchten zullen komen. Die zijn voor een haalbare exploitatie van vakantievluchten, zoals onder andere Transavia die uitvoert, tenslotte bijna onmisbaar.

Geloofwaardigheid

Politici die hun geloofwaardigheid willen behouden zouden nu moeten opstaan en zich hiertegen uitspreken. Gedeputeerde Staten en de Tweede Kamer voorop. Maar ik ben bang dat het niet zal gebeuren en ik, over maximaal vijf tot tien jaar, alleen maar gelijkhebberig kan roepen “Zie je wel, ik zei het in 2016 al”. Daar zal helaas tegen die tijd echt helemaal niemand mee geholpen zijn.

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.