Luchtlawaai

vrijdag 20 juli 20070 Reacties

Vliegtuig bij ondergaande zonHet valt me eigenlijk al maanden op dat er meer vliegtuigen over Dronten vliegen richting Schiphol. Het zijn er steeds meer en bij tijd en wijle komen ze ook zo laag over dat ik wel eens naar buiten loop om te zien wat er loos is. In de tijd dat ik in Dronten kwam wonen was dat helemaal niet het geval, of eigenlijk heel zelden. De eerste vijf jaar was ik actief in de landbouw en dus heel veel buiten. Ik kan me we goed herinneren met een aantal klasgenoten vol verbazing naar een formatie rondcirkelende vliegtuigen te hebben staan kijken. Maar zo hoog in de lucht dat je nog nauwelijks hoorde. Dat is nu anders, want er is wel wat nodig om mij achter het Journaal weg te krijgen en toch gebeurde dat gisteravond.

Nu is dit ‘overlast’ die we van Schiphol hebben. Hoe anders zal dit worden als dit soort vliegtuigen ook gaan landen in Lelystad. Want de vliegroute mag dan officieel De Gilden wel missen; de vliegtuigen waarvoor ik in Dronten Zuid mijn tuin in loop volgen officieel het Ketelmeer! Nu is dat vanaf de hoogte waar ze vliegen ook vast wel ongeveer het geval. Maar het geeft wel aan hoe betrekkelijk de routes zijn. Luchthaven Lelystad wordt voor Dronten absoluut flinke overlast als de plannen zoals ze nu zijn door gaan.

Luchthaven Lelystad zal Dronten niets anders als last bezorgen! Want er is één grote leugen die ook een deel van de gemeenteraad overeind houdt waar je niet in moet trappen. De luchthaven zal Dronten nauwelijks extra banen en economische voordelen opleveren! Dat is domweg niet waar omdat het ook niet logisch is. Immers, Lelystad is een onderdeel van Schiphol en dus kan je als medewerker beter in Almere mooi tussen die twee in gaan wonen in plaats van in Dronten. Voor (toeleverende) bedrijven geldt dat ook. Daarbij heeft Lelystad rond de luchthaven grote bedrijventerreinen liggen, dus wie gaat er dan 20 km verder op in Dronten zitten?

Het is naïef te denken dat Dronten nauwelijks overlast zal hebben. Als je alleen al op de website geluidshinder kijkt naar de overlast van Schiphol kun je jezelf wel bedenken wat dit voor Dronten zou betekenen. Of zouden ze het op de Veluwe niet snappen, waar de Staten van Gelderland zich wél zorgen maken over de overlast.
Volgens mij  wordt het tijd om in verzet te komen tegen de plannen van ‘de buren’ in Lelystad. De gemeenteraad van Lelystad en de Staten van Flevoland mogen dan wel hebben uitgesproken dat er niet verder gegaan mag worden dan de huidige grenzen (planologische kernbeslissing – PKB). Maar je ziet bij Schiphol ook met regelmaat dat dit soort PKB grenzen worden opgerekt en (informeel) wordt daar bij Lelystad natuurlijk ook over gesproken.

Maar de eerste stap is het gemakkelijkst, actie voeren vanachter de computer! Meldt je aan bij “BAS” en klaag over ieder vliegtuig dat jou overlast geeft en midden over het dorp komt. Uit Dronten waren er tot vandaag 25 klachten van 2 personen. Dat is, lijkt me,  een beetje weinig!

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.