Lelystad als Electric Mainport Hub

maandag 1 juli 20190 Reacties

Commercieel elektrisch vliegen lijkt, binnen afzienbare tijd (op middellange afstanden), een realistisch scenario te worden. Laten we Lelystad Airport klaar stomen om de eerste ‘Electric Mainport Hub’ van Europa te worden. Waar elektrisch vliegen de standaard wordt als overstap-Hub voor de intercontinentale vluchten op bijvoorbeeld Schiphol.

Realistisch

‘Elektrische vliegtuigen stelen de show in Parijs’ kopte Trouw dit weekend.

Easy Jet heeft plannen om rond 2027 elektrische vliegtuigen in dienst te gaan nemen die 120 tot 180 passagiers kunnen vervoeren. Vergelijkbaar met Boeing 737 of Airbus A320. Zo bleek recent op een luchtvaartbeurs in Parijs.

De eerste orders van vliegtuigmaatschappijen voor de eerste elektrische vliegtuigen zijn geplaatst. Zij het nu nog voor korte afstanden en een beperkt aantal passagiers.

Het woord ‘Nederland’ kom je nergens tegen

Nederland blijft achter

Daar waar ‘we’ met Fokker behoorden tot de eerste pioniers in de luchtvaart, blijft Nederland nu dramatisch achter. Fabrikanten overal ter wereld zijn hard bezig met de ontwikkeling naar elektrisch, maar het woord ‘Nederland’ kom je nergens tegen, zo concludeert Trouw. Hier ligt dus een gouden kans voor het oprapen.

Lelystadse hoofdpijn

Tegen beter weten in is Nederland bezig in Lelystad om een nieuwe fossiele luchthaven voor vakantievluchten te ontwikkelen. Formeel ter ontlasting van Schiphol en ter ondersteuning van de regionale economie. Vast staat al op voorhand dat de luchthaven voor beide weinig betekenis zal hebben.

Vliegroutes zijn problematisch en ook voor het klimaat en de stikstofproblematiek is de nieuwe luchthaven een onverkoopbaar verhaal. Tel daarbij op dat de Tweede Kamer als voorwaarde stelt dat er alleen vluchten vanaf Schiphol naar Lelystad verplaatst mogen worden en de Europese Commissie dat wegens concurrentieregels tot nu toe onmogelijk maakt.

Ondanks dat ligt er wel al een complete luchthaven klaar zonder de benodigde vergunningen. De kans dat die vergunningen er nog gaan komen wordt met de week kleiner.

Lelystad als Innovatie Hub

Het zou er zelfs voor kunnen zorgen dat ikzelf nog eens een groot pleitbezorger van Lelystad Airport ga worden!

Lelystad, de provincie en de regio zouden nu lef en ambitie kunnen tonen. Ga in Den Haag lobbyen om de huidige luchthavenontwikkeling te stoppen. Samen met bedrijfsleven, onderwijs en wetenschap zou nu vol moeten worden ingezet om Lelystad op korte termijn om te vormen tot testlocatie voor commercieel elektrisch vliegen. Waarbij de stip op de horizon kan zijn om in 2027 de luchthaven klaar te stomen als eerste luchthaven ter wereld voor alléén elektrische vliegtuigen. Alle infrastructuur hiervoor kan nu nog moeiteloos worden aangebracht.

Door gespecialiseerd bedrijfsleven, onderwijs en onderzoek rond de luchthaven te concentreren ontstaat een hoogwaardige economische aantrekkingskracht. Nieuwe maatschappijen die beginnen met elektrische lijndiensten zullen graag naar Lelystad komen omdat er alle voorzieningen en expertise voor elektrisch vliegen beschikbaar is.

Europese SuperHub

Vanuit heel Europa kunnen maatschappijen diensten onderhouden met Lelystad waar vandaan de drie belangrijkste Intercontinentale Hub’s: London Heathrow, Amsterdam Schiphol en Paris-Charles de Gaulle; binnen een uur aan te reizen zijn.

In Europees verband moet Nederland zich dan inspannen dat de Europese ‘binnenlandse vluchten’ vanaf 2027 vooral elektrisch zullen worden uitgevoerd. Dat is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen ook domweg een noodzaak.

Daarbij kan het schappen van bijvoorbeeld luchthaven tarieven op Lelystad een enorme stimulans zijn om hierheen te komen. Voor de regio zal dit veel nieuwe en, voor een belangrijk deel ook, hoogwaardige werkgelegenheid kunnen opleveren.

Het is nú het moment om in te stappen. Gemeenten en provincie in de regio zouden samen lef moeten tonen en hier samen met het Kabinet voluit op inzetten. Het duurt dan misschien een enkel jaar langer voordat de luchthaven open gaat, maar dan pionieren we hier in de Polder echt aan een duurzame toekomt! Het past bij Flevoland.

En dat zou er mogelijk zelfs voor kunnen zorgen dat ikzelf nog eens een groot pleitbezorger van Lelystad Airport ga worden! Als dat nou eens geen winst is?!

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.