Herrie, stank en overlast

vrijdag 6 april 20120 Reacties

De afgelopen dagen heb ik deze woorden bijna eindeloos herhaald over de plannen voor de uitbreiding van Luchthaven Lelystad in de verschillende media en tijdens gesprekken met inwoners. Sinds vorige week het advies van de Alderstafel openbaar is geworden wordt er een discussie gevoerd over de gevolgen van deze plannen waarbij er over acht jaar 25.000 vliegbewegingen en ruim 2 miljoen passagiers op Lelystad moeten worden afgehandeld. De routes zijn nog niet vastgesteld, maar aanvliegen op een landingsbaan kan maar op één manier en dat is er recht op af. Dat betekend dat de vliegtuigen rakelings langs (en zeer waarschijnlijk in de praktijk deels over) de Drontense wijk De Gilden zullen vliegen.

Veel gehoorde argumenten voor deze uitbreiding is het aantal banen dat het zal opleveren. Werkgelegenheid is belangrijk in deze tijden van economische crisis en zeker voor een regio waar naar verhouding nog niet zo veel werkgelegenheid is. Toch mag je jezelf de vraag stellen of die banen er letterlijk ten koste van alles moeten komen. Want in veel economische studies wordt er gesteld dat er hier een goed vestigingsklimaat is door de kernkwaliteiten rust, ruimte en groen. Met name die rust wordt zeer ernstig aangetast.

Nu is geluidsoverlast iets subjectiefs, natuurlijk. Vandaag op Goede Vrijdag heb ik de Matthäus-Passion luid uit mijn boxen klinken en vindt dat schitterend. Wellicht vinden mijn buren die regelmatig loei hard Frans Bauer op hebben staan dit wel ondragelijke overlast. Verschil is dat ik niet alle dagen van het jaar en 3 keer per uur deze overlast veroorzaak, maar slechts op Goede Vrijdag.

Wat daarbij wordt gezegd is dat de overlast in Flevoland relatief beperk is. Dat is natuurlijk prachtige vaagtaal om te vertellen dat we hier gewoon in de herrie komen te zitten, maar omdat er in vergelijking met de regio Schiphol minder mensen wonen de overlast (voor het aantal mensen dat er last van heeft) minder groot is. Maar de herrie zal effectief hetzelfde zijn. Vliegtuigen worden niet plots veel stiller als ze op Lelystad zullen landen en als bewoner van De Gilden zou het mij niet veel interesseren dat ik ‘relatief’ minder gehinderd wordt omdat ik ‘relatief’ weinig buren heb. In tegenstelling tot Schiphol en Eindhoven (waar ook een Alderstafel is en veel naar wordt verwezen om te vertellen hoe goed het is) is de herrie hier nieuwe herrie; nieuwe overlast.

Natuurlijk wonen er veel mensen net naast Schiphol en vinden die dat niet erg. Daar is ook helemaal niets mis mee. Veel van deze mensen werken op of bij de luchthaven en algemeen bekend is dat je van hetgeen waarvan je voordeel hebt ook minder overlast wordt ervaren. Een varkenshouder vindt zijn stal ook niet stinken terwijl de meeste mensen daar anders over denken. Maar er zijn ook mensen die de regio rond Schiphol wel hebben verlaten omdat ze van de rust (van het platteland) willen genieten en niet in de herrie willen zitten. Deze mensen hebben zich voor een deel in Flevoland en Dronten gevestigd omdat het hier nog stil is en je toch snel in de Randstad zit.

Toch hebben ook mensen in de Randstad soms even de rust en ruimte nodig om bij te kunnen komen van de drukte en de herrie van de stad. Die rust en ruimte hebben we hier in de Polder. Wij komen graag in de Randstad werken zodat we hier de rust behouden en de drukke Randstedeling hier kan ontspannen en tot rustkomen. Dronten biedt daar graag de ruimte voor zodat we niet van heel Nederland een Herrieland maken.

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.