Als ik eerlijk ben maak ik me grote zorgen om de leefbaarheid van Biddinghuizen in de (nabije?) toekomst. Op dit moment kunnen er zienswijzen worden ingediend over de wijze waarop de Milieu Effect Rapportage (MER) voor de uitbreidingsplannen van de Lelystad Airport moet worden gehouden. Uit de documenten (pdf) komen een aantal verschillende kaartjes naar voren die de mogelijke route structuur aangeven. De een meer en de ander minder dramatisch voor Biddinghuizen.

Maar het nadeel van deze ‘streepjes op de kaart’ is dat ze op de ene plek gunstig lijken uit te vallen, maar ook dermate vaag zijn dat een streepje in de lucht, op de grond een wereld van verschil kan maken. Daar waar het op de kaart lijkt dat de vliegtuigen voor het dorp links laten liggen is het niet ondenkbaar dat ze in de praktijk dwars over het dorp (lijken te) vliegen.

Daarbij geldt dat ze onder de zogenaamde TMA Schiphol (het gebied in de lucht waarin alles moet wijken voor het verkeer van en naar Schiphol) niet hoger mogen vliegen dan 3000 voet ( dat is 914.4 meter) om vervolgens tussen Biddinghuizen en de Veluwe gas te gaan geven zodat de daar op de vereiste 6000 voet (1828.8 meter) over heen vliegen. Met andere woorden, zodra ze bij Biddinghuizen komen gaat de gaskraan vol open. En dat wil ook wel, omdat er op de Veluwe door defensie tot op grote hoogte wordt geschoten en daar wil je als vliegtuig graag ruim overheen natuurlijk.

Maar hoe je het ook went of keert, hoe gedetailleerd de streepjes op de kaart ook worden beschreven, hoe technisch precies men tegenwoordig ‘straalbochten’ kan vliegen en hoe prachtig ons ‘hinderprofiel’ ook mag zijn volgens Hans Alders; het zal voor onze gemeente en Biddinghuizen in het bijzonder, een dramatische verslechtering zijn ten opzichte van het huidige woongenot. Uitgaande van de 45.000 vliegbewegingen waarvoor nu vergunning wordt aangevraagd betekent dat er zo’n 85 opstijgende vliegtuigen per dag laag overkomen (van 6.00 uur tot 23.00 uur). Rustig in je tuin zitten kun je dan wel vergeten.

Eigenlijk verbaast het me in hoge mate dat het dorp niet vol hangt met spandoeken, er niet wekelijks brieven op de agenda van de gemeenteraad staan en er nog altijd geen massale petities worden gehouden. Het besluitvormingsproces gaat sluimerend verder. Het principe besluit is al genomen en met deze inspraakronde over de MER worden ook de ruimtelijke hobbels weggewerkt.

Biddinghuizen word wakker! GroenLinks verzet zich al ruim 10 jaar tegen de ontwikkelingsplannen van de luchthaven. De voorgespiegelde economische voordelen gaan aan onze gemeente voorbij. De groei van de werkgelegenheid valt tegen en als het al tot extra banen leidt is dat in Almere of Lelystad. Terwijl wij als Dronten, en met name Biddinghuizen, de rake klappen krijgt van de overlast.

Laat van u horen, het is nog niet te laat! Zienswijzen indienen kan nog tot 16 september via de website van het ministerie.