ll-lelystad-geluidcontourDat is wat is blijven hangen na de informatieavond over de uitbreiding van Luchthaven Lelystad gisteravond in het gemeentehuis van Dronten. De plannen werden daar toegelicht door de provincie en de verschillende ministeries. Maar vanzelfsprekend werd daar alleen het mooie verhaal verteld. Aanvliegroutes komen net langs Dronten te liggen, dus we zullen er ‘relatief’  niet veel last van hebben. Doorvragen leert dan dat vliegtuigen een bandbreedte hebben van één kilometer (!) dat ze van de route mogen afwijken. Da’s één km de ene en één km de andere kant op. Dat kan dus ook betekenen dat ze dwars over De Gilden of Swifterbant vliegen.

Ook de plannen van Alders (tsja.. en wat zijn die plannen eigenlijk) werden niet nader toegelicht. Dus de geesten worden nu rijp gemaakt voor een grotere luchthaven in Lelystad om over enige tijd de stap naar een grote tweede nationale luchthaven te kunnen maken.

GroenLinks wil geen Schipholfiliaal in Flevoland. Geen uitbreiding van de Luchthaven Lelystad en zeker geen verplaatsing naar Dronten. De herrie verspreidt zich steeds meer over Nederland en daar moet een einde aan komen. De voorspelde economische ontwikkelingen zijn flauwe kul. De luchthaven zal alleen de voor Schiphol niet interessante vluchten trekken en dat zijn de charters. Reizigers komen daar om zo snel mogelijk weer te vertrekken. Kijk naar de huidige luchthaven. Die heeft nauwelijks luchtvaart gerelateerde bedrijven aangetrokken.

GroenLinks wil dat er blijvend duurzaam wordt geïnvesteerd in de economie van Flevoland. Dat doe je niet met landingsbanen, maar met groene banen in groene sectoren. Investeringen in zon en wind leveren ook op lange termijn een economisch rendement op. De bouw van een windmolen helpt zeven mensen aan een baan. En waar kun je nu beter windenergie verder doorontwikkelen dan in Flevoland met onze giga voorraad aan windmolens?

De nieuwe luchthaven moet gaan dienen voor de ‘Europese binnenlandse vluchten’. GroenLinks wil dat aan dit soort vluchten een einde wordt gemaakt. De luchtvaart moet eens echt gaan concurreren en dus ook BTW en accijnzen gaan betalen op de kerosine. De overheid moet niet investeren in een luchthaven maar in snelle HSL-verbindingen met de rest van Europa. De tijdwinst van vliegen valt dan behoorlijk tegen. Ook voor Flevoland moet verder worden geïnvesteerd in goede openbaarvervoerverbindingen. De aanleg van de Zuiderzeelijn moet weer snel op de agenda komen zodat ook de Noordoostpolder een goede aansluiting krijgt op de rest van Nederland. Snelle verbindingen kunnen vanuit Amsterdam via Flevoland en Groningen lopen naar het Duitse en Deense achterland. Dat zijn investeringen in de toekomst.

GroenLinks is helder: geen luchthaven in Flevoland, niet in Lelystad en niet in Dronten!