Geen tweede Schiphol!

woensdag 8 juli 20092 reacties

vliegtuig-over-woningDe luchthaven Lelystad (Lelystad Airport) heeft plannen voor uitbreiding. De start- en landingsbaan moet verlengd worden zodat er grote vliegtuigen zoals Boeings en Airbussen kunnen gaan landen en opstijgen. Het moet een tweede Schiphol worden met vier miljoen passagiers per jaar.

Wat levert het op?

Vooral goedkope chartermaatschappijen zullen gaan vliegen vanaf Lelystad Airport. Op lokaal niveau zal de uitbreiding economisch nauwelijks van belang zijn. Er werken nu al veel Flevolanders op Schiphol. Zij kunnen misschien dichterbij aan de slag, maar van extra banen zal nauwelijks sprake zijn. Het niet-Schipholgebonden verkeer is voornamelijk in handen van low-budget-maatschappijen, en juist zij proberen maximaal te besparen op arbeidskosten. Deze vluchten leveren economisch bijna niets op, daarom wil Schiphol ze graag gaan verplaatsen naar Lelystad Airport. In plaats van investeren in een betonnen start- en landingsbaan zou er beter geïnvesteerd kunnen worden in duurzame (groene) banen.

Overlast

De uitbreiding van luchthaven Lelystad zal veel overlast veroorzaken in de woonkernen Lelystad, Almere, Dronten, Biddinghuizen, Swifterbant, Zeewolde, Harderwijk, Hierden, Nunspeet, Ermelo en omliggende plaatsen.

De uitbreiding van luchthaven Lelystad zal voor mens en dier de rust verstoren in een groot aantal natuurgebieden, waaronder de Oostvaardersplassen, Natuurpark Lelystad, het Larserbos, het Knarbos, de Hollandse Hout, het Harderbos, het Horsterwold, het Hulkesteijnse bos, het Veluwemeer en de Veluwezoom.

Verruiming van de luchtvaartcapaciteit is in strijd met de wereldwijde doelstelling om uitstoot van CO2 te verminderen. Extra luchtvaartcapaciteit is het slechts denkbare antwoord op de klimaatcrisis. De recessie wordt er evenmin mee bestreden.

Wat betekent het voor mij?

Lelystad Airport ligt 10 kilometer van de bebouwde kom van Biddinghuizen. Dronten ligt op 13 kilometer afstand van de luchthaven. Iedereen die graag wil weten wat dat betekent aan geluidsoverlast moet maar eens op bezoek gaan in plaatsen rondom Schiphol.

De gevolgen van geluidsoverlast voor de gezondheid zijn redelijk bekend. Slechte nachtrust, meer stress, verminderde leerprestaties van kinderen en een verhoogde kans op een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten zijn de belangrijkste.

Wat kan ik doen?

Gelukkig is het nu nog niet zover. Op dit moment liggen de plannen ter inzage en kan hiertegen bezwaar worden gemaakt door een ‘zienswijze’ in te dienen.

Wilt u geen tweede Schiphol in uw achtertuin? Dien dan voor 22 juli een schriftelijke zienswijze in (mail of brief). Dat is niet moeilijk, er zijn voorbeeldbrieven beschikbaar. Hoe meer bezwaren er binnen komen, hoe groter de kans dat geen tweede schiphol in de polder komt. Meer informatie en voorbeeldbrieven kunt u hieronder vinden. De voorbeeldbrieven kunt u uiteraard geheel naar eigen inzicht aanpassen.

Uw bezwaarschriften kunt u als volgt verzenden:

Per brief naar:
Provincie Flevoland
Aanwijzing Luchtvaartterrein Lelystad
Postbus 55
8200 AB LELYSTAD

Per email naar: inspraak.luchthaven@flevoland.nl

Voorbeeld bezwaar / zienswijze

– voorbeeld zienswijze (zienswijze zoals ingediend door Frank Pels);

– zienswijze van de actiegroep Vlieg op!

– voorbeelden van VIVF (Verontruste Inwoners Van Flevoland)

– voorbeeld Leefbaar Zeewolde

– voorbeeld van StEM Zeewolde

Meer informatie

– Officiële informatie en documenten

– Verontruste Inwoners Van Flevoland (VIVF)

– Tafel van Alders

– Bewoners Aanspreekpunt Schiphol;

– De inspraak van GroenLinks

Contactgegevens GroenLinks

– Cees Meijer (fractie staten Flevoland)

– Paul Vermast (fractie GroenLinks Dronten)

– Frank Pels (fractie staten Flevoland)

– website GroenLinks Flevoland

– website GroenLinks Dronten

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

2 Reacties

  1. Imelda Plemper

    ik ben heel blij te zien dat er meer mensen uit Biddinghuizen tegen de uitbreiding van het vliegveld zijn.
    ik ben zeer verbaasd dat dorpsbelangen er niets mee doet.
    is het een idee om net als in Zeewolde het geluid te laten horen.
    de meeste mensen denken echt dat het wel mee valt, maar dat doet het niet!
    als ik iets kan doen, bv ivm een aktie?

  2. OPA

    Ja het is verbazingwekkend hoe de polder zich voegt naar de plannen van Schiphol.

    Hebben ze stiekem iets in het Flevolandse drinkwater gedaan? Welke politieke partij zwaait daar de scepter?

    Zou het ’t sleutelwoord “werkgelegenheid” zijn die de monden snoert? Of is het de gemeentelijke groei die veel politicie doorlopend als doel voor ogen hebben waardoor het vliegveld heimelijk toch welkom is?

    Op deze manier gaat het vliegveld gewoon komen. We wachten met z’n allen gewoon net zolang totdat het geen zin meer heeft om te protesteren.

    Ja, er is een motie ingediend waarin we zeggen dat we het niet willen. En die gaan we naar de minister sturen! Tja, als dat alles is wat de politiek gaat doen dan mag je je afvragen of de politiek écht zo tegen is.

    Waar blijft de actievoerende meerderheid van deze gemeente? Waar is de CDA, waar is de PvdA, waar is de VVD, hoe tegen zijn jullie eigenlijk? Laat ’s zien!

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.