Gisteravond werd er een bijeenkomst gehouden van de Alderstafel die een advies moet geven aan het kabinet over de uitbereiding en/of verplaatsing van de Luchthaven Lelystad. De bijeenkomst was bedoeld voor raads- en statenleden in de regio van de Luchthaven Lelystad. Hans Alders schetste daarin het proces en maakte duidelijk wat de belangrijste afwegingen zijn om te komen tot een ‘door de regio gedragen’ besluit. Daarbij hamerde hij er keer op keer op dat een besluit dat door veel partijen uit de regio wordt gesteund voor het kabinet de ruimte om daar vanaf te wijken heel klein maakt.

Maar waar het op gaat uitdraaien was tussen de regels heel duidelijk te horen. Daar waar de raadsleden uit Lelystad vooral pleitte voor een snelle verdere ontwikkeling van de Luchthaven op de huidige locatie werd door Alders doorlopend benadrukt dat het een ‘twin-Luchthaven’ van Schiphol wordt en dat snelle en goede ontsluitingen dan van doorslaggevend belang zijn. Dat wordt dus Dronten-West. Immers, daar wordt al een spoorverbinding gebouwd die rechtstreeks naar Schiphol loopt. Dat zal voor de hudige locatie gewoon niet gaan gelden. Daar de aanleg van de N23 (de snelweg van Alkmaar naar Zwolle) bij opgeteld is het niet moeilijk te raden wat gegeven de toekomstige ontwikkelingen de beste locatie zal zijn.

De regio en de raads- en statenleden wordt nu een worst voorgehouden zodat iedereen het gevoel heeft gehad dat hij/zij mee mocht praten. Maar de uitkomst staat voor mij wel vast. Ook als de regio alleen uitbereiding op de huidige locatie (of helemaal geen uitbereiding) zal het kabinet gewoon haar eigen plan trekken.