Core business

donderdag 7 december 20060 Reacties

Gisteravond werd er tussen neus en lippen door een leuke vraag op geworpen, wat was ook alweer de “core business” van de overheid? Ik kan niet ontkennen dat ik daarover vandaag nog even heb nagedacht. Maar ik heb wel een idee daarover ontwikkeld. De overheid is verantwoordelijk voor al die processen die een land (of gemeente) gaande houden. Op landsniveau zijn dat zaken die van primair belang zijn. Dus belastingen, instastructuur, maar op de post, energie, gas, openbaar vervoer en volksgezondheid. Een deel van deze dingen noemden we vroeger de “nutsvoorzieningen”. Dat is een term die je tegenwoordig nauwelijks nog hoort en dat is ook wel weer verklaarbaar en misschien juist ook verbijsterend. Want vrijwel al deze primaire taken heeft de overheid uithanden gegeven! Misschien alleen de belastingen en het aanleggen van de infrastructuur zijn nog zaken die alleen de overheid doet, al het andere zijn geprivatiseerde (staats)bedrijven. De PTT is TNT Post en KPN geworden. De Nederlandse spoorwegen zijn de NS NV geworden en de vroegere Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (dat kan ik me nog uit mijn jeugd herinneren) is nu de DELTA BV. De (lokale)overheid is vaak nog wel enig- of grootaandeelhouder, maar het zijn private ondernemingen die zich ook zo opstellen.

Zo heeft de overheid niets meer te melden over bijvoorbeeld de NS. Komende zondag wordt er een nieuwe dienstregeling die de Tweede-Kamer niet wil en waarvan de NS zelf inmiddels aangeeft problemen te verwachten. Het is dan toch te zot voor woorden dat je als overheid niet meer in deze nutsvoorziening waar je zelf eigenaar van bent kunt ingrijpen! Dit is misschien ook wel het antwoord op de vraag van de burgemeester over wat onze “core business” is. Dat zijn de primaire zaken en die moeten we dus niet uitbesteden. Wat dan de primaire taken zijn van een gemeente? Vuil op halen, de gemeentelijke basisadministratie, groen onderhoud en sociale zaken. Ik vergeet nog wel wat, maar dit zijn zeker de afdelingen die op “de tocht” staan en dus moeten we nu meteen aangeven wat we daar mee moeten doen: afblijven!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.

Share This