Hans Alders

Het overkomt me niet vaak dat ik spontaan begin te schelden bij het lezen van een collegebrief. Maar gisteren ben ik maar op de grond blijven zitten omdat ik bij iedere alinea opnieuw van mijn stoel viel van ongeloof. Het college van burgemeester en wethouders in Dronten verzette zich namelijk tegen belangrijke onderdelen van het Advies van de Alderstafel over de uitbreiding van de Luchthaven Lelystad. Verzette zich moet ik helaas concluderen. Want Hans Alders is zelf in Dronten op bezoek geweest en alle betrokken hebben van hem een aai over de bol gekregen, zijn geprezen voor hun inzet om de luchthaven niet te verplaatsen naar het grondgebied van Dronten en waren daarmee zo verguld dat alle verdere verzet is opgegeven. Als makke schapen naar de slachtbank.

Wat is er aan de hand?

In opdracht van de Rijksoverheid moet oud-minister Hans Alders (PvdA) onderzoeken op welke wijze er (na 2020) 35.000 vliegbewegingen van Schiphol kunnen worden gehuisvest op de Luchthaven Lelystad. Daarvoor heeft Alders een ‘tafel’ ingericht met belanghebbenden zoals de luchthaven, Schiphol, de ministeries, regionale en lokale overheden, omwonenden en de milieubeweging. Wat aan deze tafel is besproken is geheim, maar het advies is inmiddels klaar en sinds maart openbaar. De conclusie is helder: voor Dronten levert het enkel herrie, stank en overlast op.

Ook het college van burgemeester en wethouders bleek nogal geschrokken van de negatieve gevolgen van de plannen voor de luchthaven en tekende (voor het eerst) verzet aan. Het college eiste een baanverdraaiing van -5 graden zodat de Drontense wijk De Gilden minder zwaar wordt getroffen en maakte men zelfs bezwaar tegen het verlengen van de baan met veiligheidstips omdat dit wellicht een verkapte baanverlenging is.
Daar werd bepaald niet enthousiast op gereageerd en Hans Alders zelf is kennelijk naar Dronten gekomen om de dwarse bestuurders tot de orde te roepen. Het college is verteld dat het ‘echt geen baanverlenging is’, dat de problemen bij Roggebot als ontsluitingsroute zullen door de provincie worden meegenomen in het MIRT ( Rijksplan voor de bereikbaarheid waarin –zeker na de korting van 250 miljoen om de door de PvdA gewenste nivellering te betalen- geen geld meer zit) en dat zal worden ‘onderzocht’ of er door een andere manier van aanvliegen (die verder nergens in Nederland wordt gebruikt) kan worden aangevlogen alsof de baan toch die -5 graden is verdraaid. In gewoon Nederlands is dat: met een kluitje het riet in worden gestuurd.

“Gelet op de openhartigheid waarmee wij met elkaar hebben gesproken, kunnen wij van onze zijde zeggen dat het gesprek als positief en opbouwend wordt beschouwd” zo kwispelt het college in een brief aan Hans Alders. En in een brief terug krijgen ze er nog een mooi pluimpje voor: “Wellicht ten overvloede herinner ik u er aan dat in de oorspronkelijke opdracht aan de Tafel meegegeven is om ook een nieuwe locatie van de luchthaven nabij Dronten in de studie mee te nemen. Mede op aandringen van de regionale partijen, waaronder uw vertegenwoordiger, speelt deze alternatieve locatie thans geen rol in het advies” zo schrijft Alders terug.
“Gelet op […] de goodwill die wij zullen oogsten bij de heer Alders en in de regio […] is besloten tot intrekking van het bezwaarschrift” (tegen de aanleg van de veiligheidsstrook) zo schrijft het college aan de raad. De bezwaren zijn na alle klopjes op de schouder als sneeuw voor de zon verdwenen. Er wordt van alles onderzocht en het college van burgemeester en wethouder slaapt zacht en ongestoord verder om over een paar jaar verwonderd wakker gedenderd te worden door laag over komende vliegtuigen. Om dan slaperig te mompelen ‘maar hoe kan dat nou? Er zouden toch alternatieven worden onderzocht?’ Slaap lekker college!