Biddinghuizen en Kampen worden gesloopt!

dinsdag 14 april 20093 reacties

Dat wil zeggen; als de variant ‘Dronten Oost’ voor de uitbereiding van de Luchthaven Lelystad zal worden gekozen zo blijkt uit een onderzoek dat vanavond in aan de commissie Algemene Zaken van de gemeente Dronten is gepresenteerd. Dat is de schokkende conclusie die vanavond door de commissie kon worden getrokken. Ook de uitbereiding op de huidige locatie van Lelystad en de variant ‘Dronten West’ zullen grote gevolgen hebben voor Flevoland en Dronten in het bijzonder. 

De gemeente Dronten heeft een eigen onderzoek naar de  milieueffecten van de Luchthaven Lelystad laten doen [zodra het op de website van de gemeente staat zal ik het linken] als deze verder wordt uitgebreid als de Planologische Kernbeslissing (PKB) toestaat. Het kabinet heeft in haar lange termijn visie aangegeven dat er vluchten vanaf Schiphol zullen worden uitgeplaatst naar Lelystad en Eindhoven. Voor Lelystad geldt dat er in die lange termijn visie vier varianten zijn. Uitbereiding op de huidige locatie; de huidige locatie maar de baan een paar graden gedraaid, een variant in Dronten West (tussen Dronten en Swifterbant) en Dronten Oost (tussen Dronten en Roggebot). 

De lokale en regionale overheden staan op een helder standpunt: geen uitbereiding buiten de PKB. De gemeente Dronten vindt dit ook en heeft hierover vorig jaar nog een motie aangenomen. Maar omdat het Rijk een regionale “Alderstafel” voor Lelystad Airport heeft ingesteld die nog voor de zomer een advies aan de regering moet uitbrengen worden we wel gedwongen verder te kijken als de huidige PKB. Dronten wilde niet lijdzaam afwachten maar liet vast doorrekenen wat de gevolgen voor Dronten en de regio als de alternatieven van Alders worden uitgewerkt. Die gevolgen vallen niet mee. 

De ‘beste optie’ voor Dronten is uitbereiding op de huidige locatie, eventueel iets gedraaid. Maar het is eenvoudig de randvoorwaarden die Alders bij zijn overwegingen zal betrekken (milieu (geluid), ontsluiting (OV), natuur (Oostvaardersplassen) en luchtruim) bij elkaar op te tellen en dan tot een conclusie komen: Luchthaven Dronten Oost. Dat zal grote negatieve effecten hebben op Dronten De Gilden, Poort van Dronten en De Munten. 

Nu heet ons verkiezingsprogramma nog “Rust, Ruimte en Groen”. Maar als deze plannen doorgaan wordt de slogan voor Dronten in de toekomst “Stank, Herrie en Overlast”. Tijd voor breed protest lijkt me! 

Toelichting op de afbeelding: 
Hoe donkerder de inkleuring van de kaart, hoe groter de herrie. De gevolgen voor Biddinghuizen en Kampen zijn dramatisch in de variant Luchthaven Dronten Oost
. Klik op de afbeelding voor een vergroting. 

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

3 Reacties

  1. Interessante ontwikkelingen, ik ben wel benieuwd naar het plaatje voor Dronten West.

  2. Och ja… je kent me hè? U roept, wij draaien. Hier is een linkje.

  3. Perfect Paul. Nu, een vliegveld is geen goed idee. Eigenlijk moeten we sowieso minder reizen maar dan moeten we ook ons hele bestel veranderen, en dan ook maar gelijk het Europese bestel. Maar als het dan toch moet, is de West variant mijn keuze. Dat met Lelystad is iets van wel de lasten maar niet de lusten, vergeet die maar even.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast is fractievoorzitter voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast is hij plaatsvervangend voorzitter van de gemeeenteraad. Bij de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer stond hij voor GroenLinks op plaats 38.