Ben ik een instabiele huilebalk die niet kan schrijven?

zaterdag 28 februari 20090 Reacties

Het is weer eens zo ver.. een ‘hoog doorgestudeerd iemand’ heeft het nu bewezen: “Leerlingen op Vrije scholen in het voortgezet onderwijs scoren fors lager op wiskunde, Nederlands en probleemoplossend vermogen dan leerlingen op andere ‘witte’ scholen. Deze achterstand halen ze niet meer in” zo valt te lezen in het NRC van gisteren; goed getimed op de 148ste verjaardag van Rudolf Steiner.

Onderwijskundige Hilde Steenbergen zal op 12 maart promoveren op haar onderzoek waarin ze aantoont dat leerlingen van de Vrije School minder goed scoren op de cognitieve vakken als taal en rekenen. Ook zouden Vrije Scholieren onzekerder en emotioneel minder stabiel.

Kortom, aldus Hilde Steenbergen in haar proefschrift, ben ik een instabiele huilebalk die niet kan rekenen en schrijven en ook al geen probleem oplossend vermogen heeft.

Daar staat tegenover dat Vrije schoolleerlingen over het algemeen wel milder zijn, meer geneigd anderen te helpen, en ze zijn autonomer. Ze zijn ook gemotiveerder om te leren, kunnen beter plannen, en hebben een betere relatie met hun docent. Verder zijn ze er meer van overtuigd dat ze het goed doen op school, dan leerlingen in het reguliere onderwijs.

In de aangevoerde lijst uit 2004 van zwakke scholen waren dat er van de 40 maar liefst 14 Vrije Scholen. Da’s natuurlijk niet best, maar de Vrije Scholen hebben in de tussentijd dan ook niet stil gezeten en het schoolprogramma verbeterd en aangepast. Het aantal ‘zeer zwakke’ Vrije Scholen is dan ook fors terug gebracht, maar helaas is er nog geen nieuwe lijst van het ministerie zoals in 2004.

Hoewel het best belangrijk is dat vaardigheden als taal en rekenen goed worden onderwezen moet ik zeggen dat ik met 12 jaar Vrije School en nog eens vijf jaar Warmonderhof (kortom; mijn gehele school carrière heb ik doorgebracht in het Antroposofisch onderwijs) mijzelf nauwelijks herken in het beeld. Oké, rekenen is bepaald niet mijn sterkste kant. Maar dat heeft er in hoge mate mee te maken dat ik er ook geen barst aan vind. Maar schrijven gaat best redelijk zal ik maar zeggen. Misschien wat d’s en t’s die niet helemaal op de juiste plek terecht komen, maar daarin lijken leerlingen van de Vrije School niet uniek als ik zo om me heen kijk.

Maar wat in boeiender zou vinden is waar de leerlingen van de Vrije School terecht zijn gekomen. Wat is er van ze geworden en wat hebben ze in het leven bereikt. Wat hebben ze aan de maatschappij bijgedragen? Volgens mij zijn dat de wezenlijke vragen die je moet stellen als je over langere tijd kijkt naar de opbrengst van het onderwijs in het algemeen?

Binnen GroenLinks struikel je over de Vrije Scholieren. Maar ook daarbuiten kan ik een (lang niet uitputtend) lijstje van bekende namen noemen: Jochem Meyjer, Nadia Hupser, Waldemar Torenstra, Filemon Wesselink, Sofie Hilbrand, Tijl Beckand, DJ Jesse Voorn, Babette van Veen, Robin van Persie, Desanne van Brederode, Jennifer Aniston (bekend van Friends), Joost Conijn, Liesbeth Staats, Pernille la Lau, Mickey Hogendijk, Floortje Dessing, Teun de Nooijer, Halina Reijn, Thijs Romer, Nienke Romer, Carry Tefsen, Karel de Rooy (mini in het duo Mini & Maxi) en Rutger Hauer (bron: de Vrije School hyve).

Kortom, er is een hoop (internationaal) talent van de Vrije School gekomen waaronder ik. Voor mijzelf sprekend heb ik er een leuke tijd gehad en is het toch nog best goed met me gekomen (hoewel vast niet iedereen het daar -politiek- mee eens zal zijn 😉 ).

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.