Belevingsvlucht

woensdag 30 mei 20182 reacties

Vandaag wordt dan de veel besproken belevingsvlucht gehouden door met een Boeing 737-800 de toekomstige vliegroutes van en naar de Luchthaven Lelystad te gaan vliegen. In mijn meest cynische analyse: ‘de grootste volksverlakkerij van de laatste decennia door de Rijksoverheid’.

Mooiste vlucht ooit gevlogen

Wat we vanmiddag en vanavond gaan zien is een vlucht die op zeldzame wijze volgens ‘het boekje’ zal worden gevlogen. Precies volgens de vastgestelde routes en op de vastgestelde hoogte. Ook nog eens zonder dat het vliegtuig is geladen en dus het gewicht van passagiers en bagage mist. Een vlucht aan het einde van de middag en het begin van de avond. Als het avondspits is en er dus sowieso meer omgevingslawaai is. Daarbij worden er geen starts en landingen gemaakt op Lelystad en zal het vliegtuig op 600 meter hoogte de luchthaven passeren. Het meest overlastgevende moment voor de omgeving wordt er dus uit weg gelaten.

Dronten-West

Het punt in de gemeente Dronten, 15 km voor de landingsbaan van Luchthaven Lelystad. (© Beeld: Google Maps)

Het punt in de gemeente Dronten, 15 km voor de landingsbaan van Luchthaven Lelystad. (© Beeld: Google Maps)

De beleving die de bewoners van Dronten-West en Swifterbant gaan meemaken heeft niets te maken met de realiteit als de luchthaven straks open is. Het 600 meter punt ligt, afgaande op de vliegbewegingen bij Schiphol zoals FlightRadar deze laat zien, op ongeveer 15 km van het begin van de landingsbaan. Dat punt ligt ongeveer ter hoogte van de rotonde bij De Poort van Dronten/Hanzeweg/Overijsselseweg (zie afbeelding).

In tegenstelling tot het toekomstig beeld zal het vliegtuig daar ‘stationair’ doorvliegen over de luchthaven. In de toekomst is die 15 km echter nodig om in Lelystad veilig aan de grond te komen en zal er dus flink moeten worden gedaald. En op dagen dat er geen glijvlucht mogelijk is vanwege de weersomstandigheden, worden geremd.

Zinloos

Door het ontbreken van belading zal het vliegtuig schoner en stiller vliegen dan het normaal doet. Omdat het de meest bekeken vlucht in jaren zal zijn wordt het een modelvlucht zoals deze in de praktijk nooit meer zal voorkomen. Er wordt niet gestart en geland. En wat de bewoners onder de routes gaan beleven heeft geen invloed meer op de besluitvorming. Deze hele vlucht is dus zinloze luchtvervuiling.

De vraag die zich opdringt is waarom deze vlucht dan wordt uitgevoerd. En dat is het moment dat mijn cynisme om de hoek komt kijken. Deze vlucht is bedoeld om het grootste deel van de bevolking te overtuigen dat het wel meevalt. De tegenstanders ga je niet overtuigen. De voorstanders vinden het prachtig. Maar de groep mensen die het maar ‘zo-zo’ vindt, zonder al een heel uitgesproken mening te hebben, moeten na vandaag het gevoel hebben dat het wel meevalt.

Had het ministerie lef gehad, dan had ze komende zaterdag een vol en beladen vliegtuig om 7.30 uur over de Veluwe gejaagd. Als de meeste mensen nog in hun bed liggen en vanwege de warmte met de ramen open slapen. Op een moment dat het nog stil is op straat. Op het moment dat in de toekomst de meeste vluchten zullen gaan plaats vinden.

Maar ja… dat is een beleving die niet goed binnen de strategie past en wat ik dus volksverlakkerij noem. Of, zoals tegenwoordig in de mode is: ‘GeSchiphold’.

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

2 Reacties

  1. Vincent

    Beste Paul,

    De belevingsvlucht heeft geen enkele invloed op wat er gaat gebeuren. Het heeft inderdaad niet op alle plekken het effect wat iedereen zou willen. Grote vraag is wat überhaupt het nut is van deze vlucht.
    Alle ophef over de belevingsvlucht mag wat mij betreft wel wat minder. Een hoop drukte om iets wat nergens invloed op heeft.

    Overigens aan “mijn” kant van Dronten komen er nu ook al dagelijks vele toestellen op ca 2 tot 3 km hoogte, waaronder ook jumbojets. De ouwe transportkisten uit China, Rusland etc. maken lawaai, maar de moderne toestellen niet. Maar zelfs die herrie bakken hoor je niet altijd, omdat je er aan gewent bent.

    Wat meer lawaai maakt zijn sportvliegtuigjes die op nog geen 400!! meter over komen. Maar daar hoorden we niemand over toen een aantal jaren terug de aanvliegroutes naar Lelystad werd verlegd oa via de N305.

    Ik ben voorstander van LL-Airport en ik respecteer /snap ook zeker sommige argumenten / bezwaren. Alleen niet van mensen waar de vliegtuigen straks op meer dan 1800 mtr over komen. We willen van alles met zijn allen, maar NIMBY…..

    Overigens ga ik vanmiddag wel paar keer kijken als die in de buurt vliegt. 🙂

  2. Henk Meijer

    Onderwerp: Directeur Luchtvaart van Infrastructuur beantwoordt brief die gericht is aan Ministerie van VWS.

    Paul, ik heb vorig jaar een uitgebreide mail naar de Minister van VWS, Edith Schipper, gestuurd over gevaar en risico’s voor de volksgezondheid. Ik verwijs daarin ook naar de Nederlandse Grondwet, zoals jij ook doet.
    Na 6 weken kreeg ik een reactie van de directeur Luchtvaart van het Ministerie van Infrastructuur, Rob Huijser. Hij schreef dat hij mijn brief van Mevrouw Schipper doorgestuurd gekregen had, omdat het onderwerp van mijn brief tot zijn verantwoordelijkheid, het Luchtvaartbeleid (!!!!!!!! behoorde (schreef hij).
    Ik wil je de correspondentie graag toesturen Dan kun je lezen, hoe glad Rob Huijser met z’n antwoord denkt weg te komen.
    Mijn mailadres staat hieronder.

    Ik ben lid van GroenLinks en al vanaf het begin van de PPR

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.