Vandaag wordt dan de veel besproken belevingsvlucht gehouden door met een Boeing 737-800 de toekomstige vliegroutes van en naar de Luchthaven Lelystad te gaan vliegen. In mijn meest cynische analyse: ‘de grootste volksverlakkerij van de laatste decennia door de Rijksoverheid’.

Mooiste vlucht ooit gevlogen

Wat we vanmiddag en vanavond gaan zien is een vlucht die op zeldzame wijze volgens ‘het boekje’ zal worden gevlogen. Precies volgens de vastgestelde routes en op de vastgestelde hoogte. Ook nog eens zonder dat het vliegtuig is geladen en dus het gewicht van passagiers en bagage mist. Een vlucht aan het einde van de middag en het begin van de avond. Als het avondspits is en er dus sowieso meer omgevingslawaai is. Daarbij worden er geen starts en landingen gemaakt op Lelystad en zal het vliegtuig op 600 meter hoogte de luchthaven passeren. Het meest overlastgevende moment voor de omgeving wordt er dus uit weg gelaten.

Dronten-West

Het punt in de gemeente Dronten, 15 km voor de landingsbaan van Luchthaven Lelystad. (© Beeld: Google Maps)

Het punt in de gemeente Dronten, 15 km voor de landingsbaan van Luchthaven Lelystad. (© Beeld: Google Maps)

De beleving die de bewoners van Dronten-West en Swifterbant gaan meemaken heeft niets te maken met de realiteit als de luchthaven straks open is. Het 600 meter punt ligt, afgaande op de vliegbewegingen bij Schiphol zoals FlightRadar deze laat zien, op ongeveer 15 km van het begin van de landingsbaan. Dat punt ligt ongeveer ter hoogte van de rotonde bij De Poort van Dronten/Hanzeweg/Overijsselseweg (zie afbeelding).

In tegenstelling tot het toekomstig beeld zal het vliegtuig daar ‘stationair’ doorvliegen over de luchthaven. In de toekomst is die 15 km echter nodig om in Lelystad veilig aan de grond te komen en zal er dus flink moeten worden gedaald. En op dagen dat er geen glijvlucht mogelijk is vanwege de weersomstandigheden, worden geremd.

Zinloos

Door het ontbreken van belading zal het vliegtuig schoner en stiller vliegen dan het normaal doet. Omdat het de meest bekeken vlucht in jaren zal zijn wordt het een modelvlucht zoals deze in de praktijk nooit meer zal voorkomen. Er wordt niet gestart en geland. En wat de bewoners onder de routes gaan beleven heeft geen invloed meer op de besluitvorming. Deze hele vlucht is dus zinloze luchtvervuiling.

De vraag die zich opdringt is waarom deze vlucht dan wordt uitgevoerd. En dat is het moment dat mijn cynisme om de hoek komt kijken. Deze vlucht is bedoeld om het grootste deel van de bevolking te overtuigen dat het wel meevalt. De tegenstanders ga je niet overtuigen. De voorstanders vinden het prachtig. Maar de groep mensen die het maar ‘zo-zo’ vindt, zonder al een heel uitgesproken mening te hebben, moeten na vandaag het gevoel hebben dat het wel meevalt.

Had het ministerie lef gehad, dan had ze komende zaterdag een vol en beladen vliegtuig om 7.30 uur over de Veluwe gejaagd. Als de meeste mensen nog in hun bed liggen en vanwege de warmte met de ramen open slapen. Op een moment dat het nog stil is op straat. Op het moment dat in de toekomst de meeste vluchten zullen gaan plaats vinden.

Maar ja… dat is een beleving die niet goed binnen de strategie past en wat ik dus volksverlakkerij noem. Of, zoals tegenwoordig in de mode is: ‘GeSchiphold’.

Verder lezen over dit onderwerp:

Dossier Luchthaven Lelystad