Hans Alders

Vandaag is het advies van de Alderstafel naar buiten gebracht over de toekomstige uitbreidingen van de Luchthaven Lelystad. Een adviestafel onder leiding van oud-minister Hans Alders, die een door de regio gedragen advies aan het kabinet moet geven dat zal leiden tot het afwikkelen van 3,5 miljoen passagiers op Lelystad in 2020.

Nu is er wat merkwaardigs aan de hand. De luchthaven is van Schiphol en de ‘Lelystad Airport BV’ die de luchthaven exploiteert is een 100% dochter van de Schiphol Group. Dus eigenaar en uitbater zijn min of meer dezelfde. Toch wil de uitbater van alles waar de eigenaar niet warm voor lijkt te willen lopen en dat maakt het gedoe rond de luchthaven nogal verwarrend.

Schiphol bereikt de grenzen van de groei en ziet haar rol als ‘mainport en netwerkfunctie’ als het meest belangrijke. Dat wil zeggen dat er vooral internationale overstappen op Schiphol worden afgehandeld en het grootste deel van de passagiers niet in Nederland hoeft te zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk ook Nederlandse reizigers die met chartervluchten op vakantie gaan. Deze vakantievluchten zijn voor Schiphol niet zo interessant en daarom willen ze deze naar de regionale luchthavens als Eindhoven en Lelystad uitplaatsen.

Maar voorlopig, zeker met de huidige economische crisis, is er nog voldoende ruimte op Schiphol en als het daar ‘vol’ is zal eerst uitplaatsing naar Eindhoven plaats vinden.

Kortom, wie wil er nu eigenlijk dat er iets gaan gebeuren op Lelystad? Want Schiphol geeft al jaren niet die signalen. Provincie Flevoland, gemeente Lelystad, Almere en het bedrijfsleven lopen echter wél warm voor een eigen Flevolandse luchthaven want het zal duizenden banen gaan opleveren voor de regio; als je hen moet geloven.

Wellicht is dat ook precies het punt, als je ze moet geloven. Want ik geloof niet zo in de goede bedoelingen van de bestuurders in de regio die graag een prestigieus vliegveld willen hebben.

Als je het advies leest staat er dat de werkgelegenheid niet zo heel groot zal zijn. Zo’n 400 banen per miljoen passagiers. Dat maakt met 3.5 miljoen passagiers geen duizenden banen en zorgt wel voor een aanzienlijke verslechtering van de leefomgeving, vooral in Dronten.

Het advies preekt op pagina 11 over de mogelijkheid om bij toenemende vraag van vliegbewegingen op Schiphol er een ‘inpassing’ in Lelystad kan worden gedaan “in het perspectief van het gunstige hinderprofiel van deze locatie ten opzichte van Schiphol”.
In normale mensentaal betekend dit dat het Rijk dan een inpassingsplan maakt waarop provincie en gemeente geen invloed op kunnen uitoefenen. Een plan wat de Luchthaven de mogelijkheid geeft lekker veel herrie te maken omdat er bij ons zo lekker weinig mensen wonen en die paar mensen de nu nog rust hebben kunnen best wel wat herrie gebruiken kennelijk.

Toch beseft Alders dat het draagvlak voor een ‘herriehaven’ aan het afnemen is en daarom stelt het advies op pagina 18 dat er “snel stappen moeten worden gezet in de verdere ontwikkeling van de Luchthaven Lelystad met functies die werkgelegenheid scheppen”. Dat is nodig om iedereen die roept dat die luchthaven maar een vervelend ding is de mond te kunnen snoeren met het grote voordeel dat het wel werkgelegenheid oplevert! Dat is heel wat waard tenslotte!

Dat het ook een risico vormt voor de biologische landbouw erkent het advies wel, maar dit zal worden gemonitord. Dat is natuurlijk volkomen onzin. Als er een grote luchthaven ligt  trekken de (biologische) boeren altijd aan het kortste eind. Dat kan voor biologische boeren en de biologisch-dynamische landbouwschool Warmonderhof in Dronten ernstige gevolgen hebben en dat is natuurlijk niet te accepteren!

Kortom, het advies van de Alderstafel brengt Dronten niets anders dan herrie, stank en overlast met een verslechterende woonomgeving tot gevolg. Iedereen die tot nu toe heeft groepen dat het goed is voor de werkgelegenheid moet wakker worden zoals ons college van burgemeester en wethouders. Luchthaven Lelystad brengt Dronten enkel ellende en dat moeten we zien te voorkomen!