Stap naar slim vervoer is onvermijdelijk

maandag 26 oktober 20090 Reacties

Elektrische autoKomende december wordt in Kopenhagen een nieuw klimaatakkoord gesloten. Wereldleiders zullen dan echt stappen moeten zetten om er voor te zorgen dat de klimaatverandering een halt wordt toegeroepen. Het autoverkeer is een van de grootste oorzaken van de klimaatverandering en het autoverkeer neemt nog steeds handoverhand toe. GroenLinks bepleit daarom een radicale omslag naar de elektrische auto. Hoewel dat nu op grote schaal nog niet realistisch lijkt is dat beeld maar schijn. De razend snelle ontwikkelingen maken het meer en meer mogelijk om de stap naar elektrisch vervoer te zetten.

Juist de Nederlandse schaal maakt ons land heel geschikt om als eerste een dergelijk netwerk aan te leggen. Het bedrijf E-laden.nl, een initiatief van de samenwerkende netbeheerders, heeft deze maand het eerste oplaadpunt geopend en wil een netwerk van laadpunten over Nederland uitrollen. Daarmee wordt de eerste belangrijke stap gezet voor een overgang naar de elektrische auto. Met batterijen aan boord die een opslagcapaciteit van twintig kilowattuur hebben, kun je ongeveer 150 kilometer rijden. Daarmee is de actieradius van de elektrische auto behoorlijk toegenomen. Met een snellader kunnen de batterijen binnen een kwartier worden opgeladen. Dat past prima bij de goede vuistregel: twee uur rijden, kwartiertje rust.

Maar de elektrische wagen-hype heeft ook grote nadelen. Het risico is dat we de benzine-wagen blind vervangen met een elektrische wagen, zonder daarbij de fundamentele vraag te stellen of we wel 2 miljard auto’s op deze wereld willen. Soms passen er gewoon geen auto’s meer bij. En als iedereen een elektrische wagen rijdt, wil iedereen natuurlijk ook snel op kunnen laden. Het kan nu al in 10 minuten, maar het voltage dat ervoor nodig is, is een regelrechte ramp voor ons elektriciteitsnet. Andere oplossingen moeten dus worden doordacht. Bijvoorbeeld punten waar je de batterij van je auto kan vervangen door een andere zodat je wel door kunt rijden en er geen piekbelasting op het elektriciteitsnet ontstaat.

De mogelijkheden van onze mobiliteit zijn echter niet onbeperkt, daarnaast heeft automobiliteit gevolgen voor onze leefomgeving, gezondheid natuur en ruimte. De afgelopen decennia heeft de samenleving zich in hoge mate aangepast aan de auto. Karel Martens, vervoersplanoloog aan de Radboud Universiteit Nijmegen, beschreef in juni dit jaar in Trouw ook al zijn zorgen over de toenemende automobiliteit. “Het mag duidelijk zijn dat zo geen duurzaam mobiliteitssysteem wordt gecreëerd. De uitbreiding van het wegennet, de spreiding van wonen en de steeds weerkerende verplaatsing van werkgelegenheid zullen leiden tot het verdwijnen van de open ruimte rondom de nu nog compacte steden. Een werkelijk duurzaam mobiliteitssysteem kan niet worden gebaseerd op de elektrische auto alleen. Zo’n systeem zal, meer dan in het verleden, moeten bestaan uit een hoogwaardig stelsel van openbaar vervoer” stelt Martens.

GroenLinks vindt dat er meer moet worden geïnvesteerd in openbaar vervoer. Voorbeelden uit andere landen laten zien dat het mogelijk is om van het openbaar vervoer een goed en milieuvriendelijk alternatief van de auto te maken. Daarmee kunnen we een dubbelslag slaan voor het economie en klimaat. Investeringen in nieuwe infrastructuur voor het openbaar vervoer en een elektrisch oplaadnet voor auto’s scheppen ook nieuwe groene banen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.

Share This