Papieren afspraken van de Alderstafel

maandag 19 juni 20170 Reacties

UPDATE 12:00 uur

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu ontkent de berichtgeving in de Telegraaf op twitter

https://twitter.com/Min_IenM/status/876726551743787008

Begin deze maand stelde ik het college al vragen over de versnelde groei van de Luchthaven Lelystad naar 25.000 vliegtuigbewegingen per jaar en op welke wijze het college de afspraken handhaaft die aan de Alderstafel zijn gemaakt over een langzame ingroei.

Wethouder Vis beantwoorde de raad dat “vanwege de nationale luchtbewegingen er in de eerste 5 jaar na opening, in 2019, er 10.000 vliegbewegingen mogelijk zijn”.

De Telegraaf meldt vanmorgen toch iets anders: “Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigt dat er al over vier tot vijf jaar 25.000 vluchten zouden kunnen plaatsvinden op de verlengde baan van Lelystad. […] Dagelijks zijn er dan 68 starts en landingen in plaats van de aanvankelijk beoogde zestien vluchten.”

Nieuwe feiten

Volgens de wethouder waren er begin deze maand “geen nieuwe feiten” en is er geen actieve lobby richting de Tweede Kamer. Ook is het college niet van plan om deze lobby te gaan opzetten op korte termijn meldde de wethouder toen. “Maar als er nieuwe feiten zijn, informeren wij u meteen” vulde wethouder Vis daarop aan.

De vraag is of er nu ‘nieuwe feiten’ op tafel liggen. Vermoedelijk niet. Want in de formele afspraken staat dat vanaf 2020 er 25.000 vluchten morgen worden uitgevoerd vanaf Lelystad. Daarbij was wel het idee dat de luchthaven open zou zijn gegaan in 2015. Geen afspraken (op papier) zijn er gemaakt over een vertraagde opening en het mee naar achter verschuiven van groei scenario’s voor de luchthaven.

Mooie praatjes

Tijdens informatiebijeenkomsten in de regio werd een ander beeld geschapen. Langzame ingroei zodat de regio, maar ook de luchthaven en de Luchtverkeersleiding, aan de nieuwe ontwikkelingen zouden kunnen wennen. Slechts 16 starts en landingen per dag in de eerste periode.

Het waren plannen en planningen die komen uit de business case van de luchthaven en in 2014 als feiten werden gepresenteerd, onder andere door Hans Alders zelf.

Maar het zijn geen formele afspraken, die op papier staan en als zodanig kunnen worden afgedwongen. Die spreken over een groei naar 25.000 en 45.000 vluchten. Het heeft er dus alle schrijn van dat de regio een gunstiger uitwerking is voorgehouden dan daadwerkelijk zal worden uitgevoerd. Strikt genomen komt deze overeen met het geen is vastgelegd, maar niet met dat wat door de vertegenwoordiger van de regering in de regio is vertelt.

En er zijn politici die zich afvragen waarom inwoners ‘de politiek’ en overheid niet meer vertrouwen. Ik kan daar wel inkomen. Zeker ook omdat ik al jaren voorspel dat het zo zou gaan en dan structureel als negatieve pessimist wordt weggezet. Daar kan ik best tegen, alleen baal ik er (in dit geval) van als ik toch gelijk blijkt te krijgen.

Wanneer gaat het college nu echt eens iets doen voor onze inwoners?

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.