Lelystadse herrie slaat vooral neer in Dronten

donderdag 31 januari 20132 reacties

Vorige week donderdag toonde Hans Alders tijdens een commissievergadering in Dronten voor het eerst openbaar de concept-vliegroutes van en naar Lelystad Airport en sinds gisteren is het document ook openbaar via Omroep Flevoland. Een eerste blik geeft een harde en heldere conclusie: de meeste overlast van de luchthaven komt terecht bij Biddinghuizen, Ketelhaven, Dronten en Swifterbant.

Herrie noordelijkAls vliegtuigen opstijgen in noordelijke richting vliegen ze naar Dronten om ongeveer boven het Wisentbos naar het oosten of het westen te draaien en koers te zetten naar Biddinghuizen of Swifterbant. Daar vliegen ze dan laag overheen om daarna fors te klimmen naar de juiste vlieghoogte. Zie een kaart via Google Maps

Landende vliegtuigen komen in dit geval bij het Koningin Wilhelmina gedenk-bos de polder binnen om op ongeveer 900 meter hoogte dalend over Biddinghuizen en Zeewolde te vliegen en naar de landingsbaan bij Lelystad te draaien.

Herrie zuidelijkAls vliegtuigen opstijgen in zuidelijke richting kunnen ze twee kanten op: over de Oostvaardersplassen op 900 meter en dan het Markermeer op, of op dezelfde hoogte over Zeewolde om boven Biddinghuizen richting de Randmeren te draaien en bij die Randmeren een dot gas te geven om hoog over de Veluwe te vliegen. Op de Veluwe liggen militaire terreinen waar tot grote hoogte (!) wordt geschoten en waar deze vliegtuigen dus ruim overheen moeten.

Aanvliegen gebeurt in dit geval laag over Ketelhaven en Dronten-West heen in een rechte lijn naar de landingsbaan. Zie een kaart via Google Maps.

Dit alles leert dat de kernen van Biddinghuizen, Swifterbant en Ketelhaven de volle laag krijgen en Dronten-West ook forse overlast zal kunnen verwachten. Vliegtuigen komen laag over onze bossen als het Wisentbos, en de boswachterij Roggebotzand met het Koningin Wilhelminabos. Ook zullen de recreatiezones bij de Randmeren en Elburg forse overlast gaan ondervinden van stijgende vliegtuigen.

vliegtuig-over-woningDaarbij valt op dat vooral Almere en Lelystad buiten schot blijven, hoewel (met name) Almere al te maken heeft met vliegverkeer van Schiphol (dat wel aanmerkelijk hoger vliegt dan dat van en naar Lelystad).

Kortom: de nadelen zijn voor Dronten terwijl de werkgelegenheid en economische ontwikkeling vooral in Lelystad en Almere terecht komt. Het beeld bevestigt wat ik namens GroenLinks al eindeloos heb herhaald: Luchthaven Lelystad betekent voor Dronten enkel herrie, stank en overlast!

De uitbreiding van de Luchthaven Lelystad is een ongewenste ontwikkeling. Die voor de regio vooral tot herrie, stank en overlast zal leiden. De zogenaamde economische groei en werkgelegenheidseffecten worden al jaren positief voorgespiegeld. Terwijl de voorwaarden waaronder de luchthaven ontwikkeld mag worden inmiddels al onder druk staan.

In dit dossier een overzicht van alle blogberichten over de Luchthaven Lelystad op deze website.

2 Reacties

  1. Kevin Mol

    En dat terwijl die economische vooruitzichten ook behoorlijk in twijfel kunnen worden getrokken! Aanvullend op je verhaal zijn er bovendien behoorlijke nadelen voor (duurzame) landbouw die momenteel plaatsvindt in de buurt van de vliegroutes, terwijl dat toch altijd de ‘core business’ is geweest voor Flevoland. En: als biologische landbouw moet ‘verkassen’ vanwege uitlaatgassen, waarom kunnen mensen er dan wel blijven wonen? Tot slot gaat het ook nog om de perceptie van de overlast: mensen die in deze delen van Flevoland zijn gaan wonen, hebben dit in veel gevallen gedaan vanwege de rust.

  2. Grove

    Het is totaal overbodig vliegverkeer naar Lelystad te verplaatsen. Los van het feit dat Vliegveld Lelystad een bodemloze put wordt, nl. eeuwigdurend verliesgevend, blijft Schiphol al achter in groei vergeleken vliegvelden als Charles de Gaulle, Frankfurt en London. Gelijke groeipercentages maar over een veel lagere productie geeft een lagere groei! De afstand tot de echte Mainports wordt steeds groter. Nu al verplaatst veel handel, lees vracht, zich al over de weg naar Parijs. De onlangs aangekondigde vermindering van nachtvluchten doet de rest, einde Schiphol Mainport. Deze kans komt nooit meer terug

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.