Balkenendenorm en wachtgeld

zondag 24 augustus 20140 Reacties

Met enige verbazing bezie ik het nieuws bij, nota bene, de NOS over het huidige salaris van oud-premier Balkenende.

Hij is na zijn politieke loopbaan het bedrijfsleven in gegaan en krijgt daar een hoger salaris dan de naar hem vernoemde Balkenendenorm. Het halve land roept nu schande, maar ik snap het niet.

De Balkenedenorm heeft betrekking op mensen in de (semi)publieke sector, dus veelal mensen die grotendeels betaald worden uit belastinggeld of geld dat voor algemene doelen wordt opgebracht zoals in de zorg, onderwijs of volkshuisvesting. Gebieden waarin de overheid ook een bijzondere en sturende rol heeft.

Deze norm ís en wás niet bedoeld voor het bedrijfsleven, al komt die wel om de hoek kijken als bedrijven (zoals een aantal banken) door de overheid worden gered. Dan zou, naar mijn opvatting, de Balkenendenorm onmiddellijk van kracht moeten worden.

Maar Balkenende werkt nu voor het bedrijfsleven dat zonder overheidssteun op eigen benen kan staan. Als zijn klanten bereid zijn om gezamenlijk een dergelijk salaris voor bestuurders bijeen te leggen moeten mensen dat zelf weten. Daar is de norm niet op van toepassing en dus is de hele discussie nu van een bedenkelijk roddelbladniveau wat mij betreft.

Verbijsterender is dan ook de oproep van Henk Hagoort van de NPO (en dus grotendeels betaald met belastinggeld) die voor omroepbestuurders een wachtgeldregeling wil. Minister Plasterk wil dat bestuurders in de (semi) publieke sector aan de Balkenendenorm gaan voldoen en dús niet meer verdienen dan een minister: 170.000 euro per jaar.

Hagoort is boos over het feit dat niet alle arbeidsvoorwaarden van publieke bestuurders gelijk worden gesteld aan die van een minister. Voor (semi) publieke sector bestuurders is er een maximale vertrekvergoeding van 75.000 euro in de plannen van Plasterk en dat vindt Hagoort kennelijk te weinig. Want de waarde van het wachtgeld overtreft die 75.000 euro ruimschoots.

Hagoort laat kennelijk voor zijn eigen gemak ook de nadelen van een politiek inkomen (zoals het ontbreken van opbouw van WW-rechten) buiten beschouwing. Of dat het politieke leven van een minister off staatssecretaris nogal ongewis is en je, nog voor dat je goed en wel aan het werk bent, je spullen alweer kunt pakken. Vraag het eens aan Co Verdaas of Frans Weekers…

Vanuit dat oogpunt is het voorstel van Hagoort wellicht niet eens zo gek, de man zit al sinds 2008 op de plek van NPO-baas. Zo’n lange tijd is vrijwel geen Haags politicus gelukt het afgelopen decennium. Maar voor Hagoort zou een stevige motie van afkeuring misschien niet eens echt kwaad kunnen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Paul Vermast was van augustus 2003 tot september 2022 (burger)raadslid  voor GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten. Daarnaast was hij fractievoorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2017 stond hij voor GroenLinks op plaats 38.